Kesusasteraan dalam
bahasa Inggeris disebut literature
bermaksud ‘segala sesuatu yang tertulis’. Literature
berasal dari perkataan Latin littera
(letter) yang bermaksud kata-kata yang tertulis dan bercetak. Walau
bagaimanapun, makna ini sangat umum dan tidak dapat menunjukkan kondisi
kesusasteraan itu setepatnya. Kita mungkin menghadapi kesukaran untuk
mengkategorikan karya tulisan yang berkaitan dengan ilmu sains, geografi,
teknologi dan lain-lain, jika makna sedemikian diterima. Dalam alam Melayu,
istilah sastera berasal daripada perkataan Sanskrit dari kata akar sas yang membawa maksud mengajar dan tra merujuk kepada alat/sarana atau
juga membawa maksud menyampaikan pengajaran (A. Teeuw,1995:3). Dalam konteks
ini, sastera bermakna alat untuk menyampaikan pengajaran. Selanjutnya,
hasil-hasil kesusasteraan boleh difahami sebagai hasil-hasil yang melengkapkan
maksud alat menyampaikan pengajaran.
Menurut
Hashim Awang (1985) sastera merupakan ciptaan atau hasil seni yang disampaikan
melalui bahasa; sastera membentuk tamadun; hubungannya rapat dengan masyarakat
dan terlibat dengan pergolakan yang berlaku dalam masyarakat. Selain itu,
menurut Baharuddin Zainal (1975) mengatakan bahawa karya sastera membicarakan
apa yang berlaku dalam sesuatu masyarakat. Beliau membahagikan makna perkataan
sastera kepada beberapa bahagian, iaitu yang pertama (sas) bermaksud mengarah,
mengajar, memberi petunjuk, instruksi. Keduanya, (-tra) yang bermaksud alat atau saran seni dan
ketiga ialah (sastra) membawa maksud alat untuk mengajar, buku petunjuk, buku
instruksi atau pengajaran. Manakala yang keempat ialah (Kesusasteraan) membawa
maksud segala yang tertulis, yang bernilai seni, estetik, serta dengan maksud
memberikan panduan, petunjuk dan pengajaran.
Secara
umumnya, daripada pendapat tokoh dan huraian makna yang diterangkan, kita dapat
memahami bahawa sastera atau kesusasteraan ini sebenarnya sangat berkait rapat
dengan kehidupan masyarakat. Kita tidak hanya boleh melihat kesusasteraan
sebagai suatu medium untuk hiburan semata-mata kerana makna sastera lebih
mendalam daripada itu. Hal ini disebabkan, dalam sesebuah karya sastera
terselit pelbagai pengajaran dan nasihat yang berkait rapat dengan kehidupan
masyarakat sama ada kita sedar atau tidak. Mungkin ada pendapat yang mengatakan
bahawa karya kesusasteraan ini hanya membuang masa kerana menggunakan ayat yang
berbelit-belit, tetapi sebenarnya mereka silap kerana membuat andaian begitu.
Jika kita betul-betul menghayati sesebuah karya sastera, sebenarnya terdapat
nasihat atau teguran yang dilakukan secara halus yang bersesuaian dengan budaya
dan jiwa masyarakat Melayu yang lembut dan halus.
Seperti
mana yang terdapat dalam karya klasik ‘Hikayat Raja Pasai’. Karya ini juga
termasuk dalam genre sejarah kesusasteraan Melayu. Walaupun teks ini telah
menerima unsur tokok tambah dari satu generasi ke generasi yang lain. Namun,
terdapat ramai pengkaji yang berminat untuk mengkaji hikayat ini kerana
keunikan isi dan jalan ceritanya. Antara tokoh yang terlibat ialah Russell
Jones dan Mazlina Harun. Dalam karya ini terkandung pelbagai pengajaran sama
ada secara lansung atau tidak langsung dengan kehidupan kita. Melalui jalan
cerita yang dikarang oleh penulis, menunjukkan kepada kita pelbagai sikap
manusia yang terdapat di Muka Bumi Allah ini. Antara pengajaran yang terkandung
dalam karya ‘Hikayat Raja Pasai’ ini ialah sikap gigih dan kebijaksanaan
manusia dalam membina sesebuah empayar atau negeri seperti yang dilakukan oleh
Sultan Malikul Saleh dan sikap kurang bijak serta mengikut nafsu sultan yang
membawa kepada kejatuhan kerajaan Pasai itu sendiri.
2.0
Sejarah
Jurai Keturunan
Sejarah jurai keturunan
dalam Hikayat Raja Pasai ini bermula daripada dua bersaudara, iaitu Raja Ahmad
dan Raja Muhammad yang hendak membuka negeri di Samarlanga. Kemudian Raja
Muhammad menjumpai seorang kanak-kanak perempuan di rebung betung semasa baginda
pergi menebas di hutan kerana ingin membuka negeri dan kanak-kanak itu diberi
nama Puteri Betung. Selepas itu, Raja Ahmad pula membuka negeri di Balik Rimba.
Pada suatu hari, baginda pergi memburu dan berjumpa dengan seorang tua di dalam
sebuah surau. Raja Ahmad menceritakan kepada orang tua itu perihal adindanya
mendapat seorang anak dari rebung betung. Selepas mendapat nasihat daripada
orang tua itu, Raja Ahmad pun mendapat seorang anak lelaki yang dibela oleh
seekor gajah. Anaknya itu dinamakan Merah Gajah.
Apabila kedua-dua anak bersaudara itu telah
dewasa, iaitu Merah Gajah dan Puteri Betung. Mereka berdua pun telah dikahwinkan
sesama sendiri oleh Raja Ahmad dan Raja Muhammad. Kemudiannya, Merah Gajah dan
Puteri Betung pun mendapat seorang anak lelaki yang diberi nama Merah Silau.
Selepas beberapa lama kemudian, pasangan ini mendapat seorang lagi anak yang diberi
nama Merah Hasum. Namun, pada suatu hari Merah Gajah telah mencabut rambut emas
yang ada di kepala Puteri Betung, walaupun Puteri Betung pernah melarangnya
berbuat begitu. Disebabkan tindakan Merah Gajah itu, keluarlah darah berwarna
putih dari atas kepala Puteri Betung dan secara tiba-tiba Puteri Betung pun
hilang. Raja Muhammad pun menjadi marah apabila mengetahui berita tentang
kehilangan Puteri Betung ini dan baginda telah bertindak membunuh Merah Gajah.
Apabila Raja Ahmad mendapat tahu tentang perkara itu, baginda pula mengambil
tindakan dengan menyerang negeri Raja Muhammad dan berlakulah peperangan antara
mereka. Akhirnya, kedua-dua mereka pun terbunuh dalam peperangan itu.
Selepas kejadian itu, maka yang tinggal
hanyalah anak kepada Merah Gajah dan Puteri Betung, iaitu Merah Silau dan Merah
Hasum. Dua bersaudara ini pun telah pergi ke Biruan meninggalkan tempat asal
mereka yang sudah tiada apa-apa lagi selepas berlaku peperangan antara kedua
datuk mereka. Pada suatu hari, Merah Silau telah keluar untuk berbubu ikan
tetapi tiada seekor ikan pun yang diperolehinya. Cuma yang ada di dalam bubu
ikannya itu hanyalah gelang-gelang. Keesokan harinya, Merah Silau pergi berbubu
lagi dan hasilnya tetap sama, iaitu hanya mendapat gelang-gelang. Selepas tiga
hari, barulah kali ini Merah Silau mengambil tindakan membawa balik
gelang-gelang tersebut dan direbusnya gelang-gelang itu. Dengan takdir Allah taala gelang-gelang itu pun menjadi emas
dan buihnya menjadi perak. Namun, Merah Hasum yang mendapat tahu tentang berita
ini menganggap Merah Silau sudah gila kerana memakan gelang-gelang tersebut.
Setelah itu, berlaku satu lagi salah faham
apabila tindakan Merah Silau menjinakkan kerbau liar di kawasan tersebut
menyebabkan Merah Hasum menjadi marah kerana menganggap perbuatan Merah Silau
itu sebagai sesuatu yang memalukan maruah raja. Merah Hasum pun telah menghalau
Merah Silau dari tempat itu. Merah Silau dan pengikutnya pun berpindah ke
Sungai Pasangan dan ke Hulu Kalang tetapi mereka telah dihalau kerana kerbau
Merah Silau telah merosakkan tanaman orang di situ. Kemudian, Merah Silau pergi
pula ke Buluh Telang. Di sana dia bertemu dengan Megat Sekandar dan merestui
dia tinggal di Buluh Telang. Megat Sekandar dan Megat Kedah ialah kekanda
kepada Sultan Malikul Nasir di Rimba Jerana. Megat Sekandar hendak mengangkat
Merah Silau menjadi raja tetapi dibantah oleh Tun Haria Benung. Apabila Merah
Silau menjadi raja, Sultan Malikul Nasir menyerangnya dan berlaku peperangan
yang panjang. Akhirnya, Sultan Malikul Nasir melarikan diri ke Kumat. Di Kumat,
Sultan Malikul Nasir pula diserang oleh Megat Sekandar dan Sultan Malikul Nasir
tewas. Hulubalangnya bernama Tun Haria Benung lari ke negeri Barus. Akhirnya,
Merah Silau diangkat sebagai raja di Rimba Jerana.
Pada suatu hari, Merah Silau pergi berburu
dengan pengikutnya dan ketika itulah Merah Silau telah membuka sebuah negeri
baru yang diberi nama Samudera. Setelah kedatangan Islam di Samudera, nama
Merah Silau telah ditukarkan kepada Sultan Malikul Saleh. Kemudiannya, Sultan
Malikul Saleh telah berkahwin dengan anak gundik raja Perlak, iaitu Tuan Puteri
Ganggang. Setelah berkahwin, Sultan Malikul Saleh dan Tuan Puteri Ganggang telah
dikurniakan dengan seorang anak lelaki yang diberi nama Sultan Malikul Tahir.
Selepas itu, Sultan Malikul Saleh telah keluar berburu dengan hulubalangnya.
Semasa di dalam hutan di tepi laut itu, berlaku satu peristiwa yang aneh, iaitu
apabila seekor pelanduk berani mempertahankan tempat duduknya walaupun anjing
perburuan yang dibawa oleh baginda menyerang untuk menangkapnya. Apabila
melihat keadaan itu, baginda terfikir untuk menjadikan tempat itu sebagai
sebuah negeri untuk puteranya, iaitu Sultan Malikul Tahir. Disebabkan itu, sebuah
negeri yang bernama Pasai telah dibuka dan namanya diambil sempena nama anjing
perburuan, iaitu Si Pasai yang telah mati.
Selepas
itu, Sultan Malikul Tahir pun dilantik menjadi pemerintah di negeri yang diberi
nama Pasai itu. Setelah beberapa lama menjadi pemerintah di sana, akhirnya
dengan anugerah Allah taala Sultan
Malikul Tahir pun dikurniakan dengan dua orang anak lelaki, iaitu Sultan
Malikul Mahmud dan Sultan Malikul Mansur. Namun, sebelum sempat anak baginda
menjadi dewasa, baginda telah jatuh sakit dan telah kembali ke rahmatullah.
Disebabkan anak-anak baginda masih kecil semasa baginda kembali ke rahmatullah,
maka nenendalah yang memerintah kerajaan negeri Pasai sementara menunggu
cucunda baginda kedua itu besar sebelum boleh memerintah negeri Pasai itu. Anak
raja yang bernama Sultan Malikul Mahmud diserahkan nenenda baginda kepada Sayid
[Ali] Ghiatuddin supaya baginda belajar segala ilmu, bermain senjata, menaiki
gajah dan menunggang kuda. Sultan Malikul Mansur pula diserahkan nenenda
baginda kepada Sayid Semayamuddin.
Apabila Sultan Malikul Mahmud menjadi dewasa,
pemerintahan kerajaan Pasai pun diserahkan kepadanya dan Sayid Ali Ghiatuddin
menjadi Perdana Menterinya. Adiknya pula, iaitu Sultan Malikul Mansur dibawa
pulang ke Samudera kerana Sultan Malikul Mansur masih kecil pada ketika itu.
Apabila Sultan Malikul Mansur menjadi dewasa, baginda telah dilantik menjadi
pemerintah di Samudera dan Sayid Semayamuddin menjadi Perdana Menteri baginda.
Selepas pertabalan Sultan Malikul Mansur sebagai pemerintah di Samudera, Sultan
Malikul Saleh pun mangkat. Kedua-dua saudara ini pun memerintah negeri
masing-masing dengan sebaiknya. Setelah beberapa lama memerintah di negeri
Pasai, Sultan Malikul Mahmud pun dikurniakan tiga orang anak, iaitu dua
perempuan dan seorang lelaki yang diberi nama Sultan Ahmad Perumudal Perumal.
Adinda baginda, Sultan Malikul Mansur turut memperolehi tiga orang anak, iaitu
dua perempuan dan seorang lelaki hasil perkahwinan baginda dengan seorang
perempuan dari istana Pasai. Setelah mendapat tahu tentang perkara itu, Sultan
Malikul Mahmud pun menjadi marah. Baginda telah mengambil tindakan dengan
membuang Sultan Malikul Mansur ke satu negeri yang jauh dari tempat asalnya,
iaitu di negeri Temiang manakala Perdana Menteri adindanya dijatuhkan hukuman
penggal lehernya dan badannya pula disula di Kuala Pasai.
Namun, selepas Sultan Malikul Mahmud sedar
bahawa tindakannya itu keterlaluan. Baginda mengarahkan adindanya untuk pulang
tetapi adinda baginda, iaitu Sultan Malikul Mansur mangkat sebelum sempat
pulang semula. Baginda begitu menyesal sehingga jatuh sakit. Selepas kejadian
itu, baginda melantik puteranya pula menjadi raja di negeri Pasai, iaitu Sultan
Ahmad. Sultan Ahmad mempunyai 30 orang anak tetapi yang seibu sebapa hanya 5
orang, iaitu Tun Beraim Bapa, Tun Abdul Jalil, Tun Abul Fadil dan dua orang
perempuan, Tun Medam Peria dan Tun Takiah Dara. Ketiga-tiga putera baginda
mempunyai kelebihan yang berbeza. Tun Beraim Bapa merupakan seorang yang
perkasa dan pahlawan. Tiada sesiapa yang sepertinya, iaitu dengan ketinggian
tujuh hasta dan dua hasta bidang dadanya. Jika dia membaling buah kelapa dari
negerinya, dikatakan boleh sampai hingga ke benua Keling. Manakala putera
keduanya pula, iaitu Tun Abdul Jalil mempunyai rupa paras yang baik. Tiada
sesiapa yang sepertinya, sehinggakan jikalau dia berdiri di pintu tani maka
berserilah pintu itu dan jikalau ia memakai cara Jawa serupa Jawa, Siam serupa
Siam sehinggakan menarik minat Tuan Puteri Gemerencang anak Ratu Majapahit.
Selain itu, ada seorang lagi putera baginda, iaitu Tun Abul Fadil. Tun Abul
Fadil merupakan seorang yang alim serta mempunyai pengetahuan tentang ilmu
pendeta. Beberapa orang yang pernah menguji ilmu Tun Abul Fadil ini turut memuji
kebijaksanaannya.
3.0
Sejarah
Pembukaan Negeri
3.1
Pembukaan Negeri Samudera
Sejarah
pembukaan negeri yang bernama Samudera ini sebenarnya bermula apabila pada
suatu hari Merah Silau yang ketika itu merupakan raja di Rimba Jerana ingin
pergi berburu di hutan. Kemudian, Merah Silau dan seluruh hulubalangnya pun
keluarlah pergi berburu di hutan tersebut. Semasa pergi berburu, Merah Silau
turut membawa bersama-sama dengannya seekor anjing yang bernama Si Pasai.
Anjing yang bernama Si Pasai ini pun dilepaskan oleh Merah Silau untuk mengesan
haiwan yang bakal menjadi mangsa pemburuan mereka. Selepas beberapa ketika,
Merah Silau terdengar bunyi anjing yang bernama Si Pasai itu menyalak di atas
sebuah tanah tinggi. Merah Silau pun pergi melihat apa yang terjadi kepada
anjing tersebut. Maka dilihatnya ada seekor semut yang besar seperti seekor
kucing. Selepas melihat semut tersebut, Merah Silau pun menangkapnya dan
dimakannya semut itu.
Selepas kejadian itu, Merah Silau pun
mengarahkan semua orang yang mengikutnya semasa berburu itu untuk menebas dan
membersihkan kawasan tersebut. Selepas semua kawasan itu ditebas dan
dibersihkan dengan sempurna, Merah Silau pun mengarahkan orang-orangnya untuk
mendirikan sebuah istana di kawasan itu. Setelah istana itu siap dibina, Merah
Silau pun berpindah ke istana tersebut untuk menetap di sana bersama-sama
dengan seluruh hulubalang dan rakyatnya. Kemudiannya, selepas semuanya selesai
berpindah ke kawasan yang baru itu, Merah Silau pun menamakan negeri itu dengan
nama Samudera yang membawa maksud seekor semut yang amat besar. Akhirnya, Merah
Silau pun menetaplah di sana sebagai raja negeri Samudera itu.
3.2
Pembukaan Negeri Pasai
Individu
yang bertanggungjawab dalam sejarah pembukaan negeri yang bernama Pasai ini
sebenarnya merupakan orang yang sama semasa membuka negeri Samudera, iaitu
Merah Silau. Namun, semasa membuka negeri Pasai ini dia tidak lagi digelar
Merah Silau tetapi gelarannya ketika itu ialah Sultan Malikul Saleh kerana
baginda telah memeluk agama Islam. Kisahnya bermula apabila pada suatu hari
baginda keluar berburu dengan segala askarnya di tepi laut. Semasa pergi
berburu itu, baginda turut membawa bersama-sama dengannya seekor anjing yang
bernama Si Pasai. Apabila sampai di tepi
laut, baginda mengarahkan agar anjing tersebut dilepaskan untuk mengesan haiwan
pemburuan mereka. Selepas anjing itu dilepaskan, anjing itu pun terus masuk ke
dalam hutan di tepi laut itu.
Anjing yang bernama Si Pasai itu pun
bertemu dengan seekor pelanduk yang sedang duduk di atas tanah yang tinggi.
Anjing itu pun menyalak dan ingin menangkap pelanduk yang berada di atas tanah
tinggi itu. Apabila pelanduk itu melihat anjing yang bernama Si Pasai itu ingin
menangkapnya, pelanduk itu pun membalas kembali dengan menyalak kepada anjing
tersebut dan anjing itu pun berundurlah kembali selepas melihat pelanduk itu
menyalak kepadanya. Tatkala melihat anjing itu berundur, pelanduk itu pun
kembali semula ke tempatnya yang tadi. Anjing itu pun cuba untuk menangkap
pelanduk itu lagi dan kedua-duanya pun berdakap-dakapan kira-kira tujuh kali.
Apabila melihat kelakuan kedua-dua ekor
haiwan tersebut baginda pun menjadi hairan. Baginda pun masuklah sendiri ke
tanah yang tinggi itu untuk menangkap pelanduk tersebut. Namun, apabila melihat
baginda datang untuk menangkapnya, pelanduk itu pun cuba untuk melarikan diri
tetapi anjing tersebut terus mengigitnya. Selepas melihat keadaan itu, baginda
pun bersabda kepada semua orang yang berada bersama dengannya, ‘Adakah
pernahnya kamu lihat pelanduk yang gagah sebagai ini? Maka pada bicaraku sebab
karna ia diam pada tempat ini, itulah rupanya maka pelanduk itu menjadi gagah.’
Baginda pun berfikir untuk menjadikan tempat itu sebagai sebuah negeri untuk
puteranya, iaitu Sultan Malikul Tahir. Selepas itu, Sultan Malikul Saleh pun kembali
semula ke istana.
Pada keesokan harinya, baginda
memberikan titah kepada segala menteri, hulubalang, rakyat dan bala tentera
sekalian agar menebas dan membersihkan tanah tersebut. Semua orang suruhan baginda
pun melakukan kerja masing-masing dan akhirnya mereka membina sebuah istana
seperti yang dititahkan oleh Sultan Malikul Saleh. Setelah selesai menyiapkan
segala titah yang diberikan oleh sultan, secara kebetulan anjing perburuan yang
bernama Si Pasai mati di tempat itu lalu sultan mengarahkan agar anjing itu ditanam
di tempat itu juga. Akhirnya, baginda pun menamakan negeri itu dengan nama
Pasai sempena nama anjing perburuan yang mati itu. Negeri Pasai ini pun diserahkan
pemerintahannya kepada Sultan Malikul Tahir manakala Sultan Malikul Saleh pula
terus kekal di Samudera.
4.0
Sejarah
Pengislaman
Kisah sejarah
pengislaman raja dan masyarakat dalam Hikayat Raja Pasai sebenarnya bermula
dari zaman Nabi Muhammad lagi. Mengikut kisah yang diceritakan, Nabi Muhammad
atau Rasulullah (sallalahu alaihi wassalam) semasa hayat baginda masih hidup,
baginda pernah bersabda kepada sahabat baginda di Mekah. Demikian sabda
baginda, ‘Bahawa ada sepeninggalku wafat itu, ada sebuah negeri di bawah angin,
Samudera namanya; apabila ada didengar khabar negeri itu, maka kamu suruh
sebuah kapal membawa perkakas alat kerajaan dan kamu bawai orang dalam negeri
itu masuk agama Islam serta mengucap dua khalimah syahadat. Syahadan lagi akan
dijadikan Allah subhanahu wataala dalam
negeri itu terbanyak daripada segala wali Allah jadi dalam negeri itu. Adapun
pertama ada seorang fakir di negeri Mengiri namanya, iaitulah kamu bawa serta
kamu ke negeri Samudera itu.’
Kemudian selepas beberapa lama kewafatan
Rasulullah (sallalahu alaihi wassalam), terdengarlah cerita kepada Syarif yang berada
di Mekah tentang ada sebuah negeri di bawah angin yang bernama Samudera.
Kemudian, Khalifah Syarif pun menyuruh orang menyediakan sebuah kapal untuk
membawa segala perkakas alat kerajaan ke negeri Samudera. Setelah kapal
tersebut siap diisi dengan segala barang yang ingin dibawa, Syarif Syekh Ismail
pun menyuruh kapal tersebut singgah dahulu ke negeri Mengiri sebelum ke
Samudera. Selepas beberapa lama berlayar, kapal tersebut pun sampailah ke
negeri Mengiri dan mereka berlabuh di Teluk Mengiri. Nama raja di negeri
Mengiri itu ialah Sultan Muhammad.
Selepas berlabuh di Teluk Mengiri, kapal
tersebut pun dilihat oleh orang Mengiri. Kemudian dengan segera orang itu masuk
mengadap raja dan duduk bersembah, demikian sembahnya, ‘Daulat dirgahayu, Syah
Alam; ada sebuah kapal berlabuh di teluk kita ini.’ Kemudian Sultan Muhammad
pun bersabda kepada Perdana Menteri, demikian sabda baginda, ‘Hai Perdana
Menteri, suruh lihati kapal itu.’ Selepas mendengar arahan daripada baginda
tersebut, Perdana Menteri pun segera keluar menyuruh orang menaiki perahu untuk
pergi melihat kapal tersebut. Apabila sampai di kapal tersebut mereka pun
bertanya, ‘Dari mana kapal ini datang dan siapa nakhodanya dan ke mana ia
hendak pergi?’ Kemudian jawab orang di atas kapal itu, ‘Adapun kapal ini dari
Mekah dan nama nakhodanya Syekh Ismail disuruhkan oleh Khalifah Syarif di Mekah
ke negeri yang bernama Samudera.’
Setelah mendengar jawapan daripada orang
dalam kapal tersebut mereka pun kembalilah ke darat. Selepas itu, mereka pergi
berjumpa dengan Perdana Menteri dan menceritakan segala maklumat yang mereka
perolehi, iaitu seperti yang diberitahu oleh orang di dalam kapal tersebut. Perdana
Menteri pun masuk mengadap raja serta berdatang sembah, ‘Ya tuhanku Syah Alam,
adapun kapal itu dari Mekah, nama nakhodanya Syekh Ismail, hendak pergi ke
negeri Samudera.’
Sebenarnya, Sultan Muhammad yang juga
merupakan raja di negeri Mengiri ini merupakan anak cucu kepada Abu Bakar
al-Siddiq (radiallahu anhu). Apabila mengetahui cerita sebenar tentang
kedatangan kapal tersebut, maka sultan pun menyuruh orang untuk menghantar
makanan dan segala keperluan yang diperlukan oleh Syekh Ismail. Setelah sampai
semua makanan itu, sultan pun merajakan seorang anaknya yang tua (putera
sulung) menggantikan tempatnya sebagai raja di negeri Mengiri. Kemudian baginda
dua beranak, iaitu bersama dengan anaknya yang muda itu memakai pakaian fakir
meninggalkan kerajaannya, mereka keluar dari istana lalu naik ke kapal itu.
Baginda berkata kepada orang di dalam kapal itu, ‘Kamu bawa hamba ke negeri
Samudera itu.’ Orang di atas kapal pun berbisik di dalam hati, ‘Bahawa inilah
fakir yang seperti sabda Rasul (sallallahu alaihi wassalam) itu.’ Kemudian
fakir itu pun dibawa naik ke kapal dan mulalah berlayar.
Selepas itu, Merah Silau mendapat satu mimpi.
Di dalam mimpi tersebut Merah Silau terlihat ada seseorang menampung dagunya
dengan semua jarinya dan matanya ditutup dengan empat jarinya, demikian
katanya, ‘Hai Merah Silau, ucap olehmu dua kalimah syahadat.’ Maka sahut Merah
Silau, ‘Tiada hamba tahu mengucap akan dia.’ Kemudian ujarnya, ‘Bukakan
mulutmu.’ Merah Silau pun membuka mulutnya, orang itu pun meludah ke dalam
mulut Merah Silau dan rasanya lemak manis. Selepas itu, orang itu berkata
kepada Merah Silau, ‘Hai Merah Silau, engkaulah Sultan Malikul Saleh namamu, sekarang
Islamlah engkau dengan mengucap dua kalimah syahadat itu, dan segala binatang
yang hidup lagi halal engkau sembelih maka kau makan, dan tiada disembelih
jangan engkau makan. Sebermula dalam empat puluh hari lagi ada sebuah kapal
datang dari Mekah; barang segala katanya dan barang segala perbuatannya yang
berpatutan dengan segala pekerjaan agama Islam orang yang dalam kapal itu
janganlah engkau lalui, dan hendaklah engkau turut barang pengajarnya.’
Merah Silau pun bertanya, ‘Siapakah tuan
hamba ini?’ Kemudian sahut suara dalam mimpi itu, ‘Akulah Nabi Muhammad
Rasulullah (sallallahu alaihi wassalam) yang di Mekah itu.’ Akhirnya,
ditanggalkan tangannya dari dagunya itu. Rasulullah bersabda kepada Merah
Silau, ‘Tunduklah engkau ke bawah.’ Merah Silau pun tunduklah ke bawah dan
terjaga daripada tidurnya, kemudian dia lihat ke bawah dan terlihat bahawa dia
sudah dikhatankan. Maka katanya, ‘Ashhadu
an la ilaha illa’llah wahdahu, la shari ka lahu, wa-ashhadu anna Muhammadan
‘abduhu wa-rasuluhu.’ Setelah sudah ia mengucap dua kalimah itu, dia
membaca pula al-Quran tiga puluh juz khatam dengan menghafalnya dan belum
diajarkan kepada sesiapa pun. Semua rakyat dan hulubalang Merah Silau itu pun
berkata sesama mereka yang mereka tidak faham apa yang dibacakan oleh Merah
Silau itu.
Selepas lama menempuh pelayaran, kapal Syekh
Ismail pun sampailah ke Teluk Terli dan kapal itu pun berlabuh. Kemudian fakir
itu pun naik ke darat dan bertemu dengan seorang yang sedang menjala ikan.
Fakir itu bertanya kepada penjala ikan tersebut, ‘Apakah nama negeri ini?’
Orang itu menjawab, ‘Adapun nama negeri ini Samudera.’ Fakir itu bertanya lagi,
‘Siapa nama penghulunya?’ Jawab penjala ikan itu, ‘Nama raja dalam negeri ini
Merah Silau, dan bergelar Sultan Malikul Saleh.’ Pada keesokan harinya, Syekh
Ismail pun turun ke darat dan pergi berjumpa dengan Sultan Malikul Saleh. Syekh
Ismail berkata, ‘Hai Sultan, ucaplah oleh tuan hamba dua kalimah syahadat.’
Sultan pun menurut arahan yang diberikan oleh Syekh Ismail dengan mengucap dua
kalimah syahadat. Setelah sudah Syekh Ismail pun menyapu janggutnya.
Pada keesokan harinya, fakir datang membawa
Quran tiga puluh juz kepada Sultan Malikul Saleh. Quran itu ditunjukkan kepada
Sultan Malikul Saleh dan disambutnya dengan takzim lalu dijunjungnya serta
dibacakannya. Sultan Malikul Saleh tidak perlu diajar membaca Quran tersebut
kerana dia sudah tahu membacanya sendiri. Melihat keadaan itu, fakir dan Syekh
Ismail pun mengucap, ‘Al-hamdu li’llahi
Rabbi’l-’alamin.’ Setelah selesai,
Syekh Ismail meminta agar dihimpunkan semua hulubalang dan seluruh rakyat di
dalam negeri Samudera itu. Apabila semuanya sudah berhimpun, Syekh Ismail pun
mengajar semua hulubalang dan rakyat tersebut mengucap dua kalimah syahadat.
Semua mereka menerima dengan rela hati dan mengucap dua kalimah syahadat
tersebut dengan setulus hati. Oleh sebab itulah, maka dinamai Samudera itu
Negeri Darulsalam kerana semua orang atau rakyat di negeri itu menerima agama
Islam dengan rela hati tanpa perlu dipaksa dan berperang.
Kemudian seluruh
perkakas alat kerajaan pun dibawa turun ke Samudera, pada ketika yang baik
seluruh rakyat pun berhimpun mengadap sultan. Sultan pun memakai selengkap
pakaian kerajaan nugeraha dari Mekah kerana akan ditabal. Semua hulubalang
bersiap sedia dengan tugas masing-masing. Selepas itu, seluruh hulubalang dan
rakyat menjunjung duli menyembah mengatakan, ‘Daulat dirgahayu Syah Alam, zillu ‘llahi fi ‘l-’alam.’ Setelah
beberapa hari di Samudera Darulsalam, Syekh Ismail pun datang mengadap Sultan
Malikul Saleh memohon untuk pulang ke Mekah. Baginda menyiapkan beberapa barang
untuk dibawa balik oleh Syekh Ismail sebagai fidyah kepada Khalifah Syarif
Mekah yang dipohonkan berkat doa dahulu Allah dan berkat syafaat Nabi Muhammad
Rasulullah serta berkat Khalifah Al-Syarif. Syekh Ismail pun belayarlah pulang
ke Mekah manakala fakir itu pula terus mengembangkan agama Islam dalam negeri
Samudera.
5.0
Sejarah
Kejatuhan Raja Pasai
Zaman kejatuhan Raja
Pasai sebenarnya bermula ketika negeri Pasai berada di bawah pemerintahan
Sultan Ahmad Perumudal Perumal. Sultan Ahmad telah dilantik menjadi sultan di
negeri Pasai setelah kemangkatan ayahanda baginda, iaitu Sultan Malikul Mahmud.
Sultan Ahmad dikhabarkan mempunyai 30 orang anak tetapi yang seibu sebapa hanya
lima orang, iaitu Tun Beraim Bapa, Tun Abdul Jalil, Tun Abul Fadil, Tun Medam
Peria dan Tun Takiah Dara. Walaupun, Sultan Ahmad ini dikhabarlan sebagai
seorang pemerintah yang baik dan merupakan pemerintah Pasai pada sebahagian
besar tempoh yang diliputi oleh Hikayat Raja Pasai. Namun, baginda mempunyai
satu sifat dan perangai yang sama ada sedar atau tidak telah membawa kepada
kejatuhan kerajaan negeri Pasai ini.
Sultan Ahmad mempunyai nafsu kepada anak
perempuannya sendiri kerana baginda telah jatuh berahi kepada Tun Medam Peria
dan Tun Takiah Dara. Setelah Tun Beraim Bapa mengetahui tentang perkara ini,
dia telah membawa kedua saudaranya ini ke Tukas untuk tinggal bersama-sama
dengannya. Hal ini menyebabkan Sultan Ahmad menjadi marah kerana hajatnya tidak
kesampaian apabila Tun Beraim Bapa telah menyelamatkan kedua saudaranya itu.
Disebabkan perasaan marah terhadap Tun Beraim Bapa, baginda telah berniat untuk
membunuh Tun Beraim Bapa. Namun, niatnya itu terpaksa ditangguhkan apabila ada
empat orang pendekar Keling telah datang ke Pasai dan ingin melanggar peraturan
di negeri Pasai. Atas bantuan Tun Beraim Bapa dan sahabat-sahabatnya, pendekar
dari Keling itu pun mengundur diri. Kemudiannya, Tun Beraim Bapa telah bergurau
dengan Tun Fatimah Lempau semasa berada di istana ayahandanya di Pasai sehingga
istana Pasai bergegar. Hal ini menyebabkan, Sultan Ahmad semakin marah kepada
Tun Beraim Bapa dan mengatur strategi untuk membunuhnya.
Pada suatu hari, Sultan Ahmad ingin keluar
bersiar-siar di hutan dan baginda meminta bantuan Tun Beraim Bapa untuk
menangkap ikan dan menjala. Sultan Ahmad menyuruh Tun Beraim Bapa menyelam di
Sungai Pasai dan selepas Tun Beraim menyelam, baginda mengarahkan hulubalangnya
menetak Tun Beraim sekiranya dia timbul. Namun, Tun Beraim selamat kerana dia
timbul jauh dari tempat itu. Kemudiannya, Sultan Ahmad menyuruh Tun Beraim
membuang batang yang melekat pada perahunya. Tun Beraim berjaya melepaskan
perahu yang tersangkut dan tidak mati lemas. Seterusnya, Sultan Ahmad menyuruh
Tun Beraim memakan peniaram yang diletakkan racun. Namun, dia memberikan kepada
anjing dan ayam, kedua-dua haiwan itu pun mati. Dua saudaranya, iaitu Tun Medam
Peria dan Tun Takiah Dara juga mati keracunan selepas mereka memakan peniaram
itu untuk menyelamatkan Tun Beraim. Namun, Tun Beraim tidak mahu menderhaka,
maka dia pun makanlah peniaram yang beracun itu lalu jatuh sakit. Tun Beraim
akhirnya mangkat dan dikebumikan di Bukit Fudul Allah. Sultan Ahmad bergitu
gembira dengan kematian anaknya itu. Namun, baginda tidak sedar bahawa kekuatan
negeri Pasai menjadi goyah disebabkan kematian Tun Beraim Bapa ini.
Seterusnya, bibit-bibit kejatuhan kerajaan
Pasai turut disebabkan oleh tindakan Sultan Ahmad yang kedua ini. Selepas
membunuh Tun Beraim Bapa, Sultan Ahmad telah bertindak pula membunuh Tun Abdul
Jalil. Kisahnya bermula apabila Tuan Puteri Gemerencang, iaitu anak kepada Ratu
Majapahit telah menyuruh Tun Perpatih Jena melukis potret anak-anak raja dan
termasuklah Tun Abdul Jalil. Melihat potret itu, tuan puteri berasa berahi
kepada Tun Abdul Jalil dan ingin berjumpa dengannya. Ayahnya, menghantar Tuan
Puteri Gemerencang ke Pasai untuk bertemu Tun Abdul Jalil. Namun, Sultan Ahmad
cemburu mendengar hal itu lalu bertindak membunuh Tun Abdul Jalil. Tuan Puteri
Gemerencang mengetahui Sultan Ahmad telah membunuh Tun Beraim Bapa dan Tun
Abdul Jalil. Tuan Puteri memohon pada Allah agar karamkan ghurabnya di Jambu
Air supaya dia dapat bertemu dengan Tun Abdul Jalil dan doanya dimakbulkan
Allah.
Ratu Majapahit menjadi marah selepas mendapat
tahu anaknya, iaitu Puteri Gemerencang mati lemas di Jambu Air. Ratu Majapahit
mengarahkan segala menteri dan tenteranya menyerang Pasai. Maka pada hari yang
baik, berlayarlah segala angkatan itu ke negeri Pasai. Setelah sampai tentera
Majapahit pun naik ke darat negeri Pasai dan mendirikan kota disepanjang
pantai. Tulus Agung Tukang Sukara pun masuk mengadap Sultan Ahmad untuk
memberitahu tentang kedatangan tentera Majapahit itu. Sultan Ahmad dengan
sukacita menerima berita itu. Kemudian, kedua-dua pihak pun berperang sesama
sendiri dan banyak tentera yang cedera. Begitulah, keadaannya selama tiga bulan
kerana Majapahit turut mendapat bantuan dari tenaga asing. Tatkala dilihat
Senapati akan hal perang yang tiada kesudahannya, dia pun menjadi marah dan dia
sendiri telah naik ke darat bersama dengan tenteranya untuk berperang.
Majapahit turut dibantu beberapa negeri lain. Mereka pun berperang selama tiga
hari tiga malam tanpa henti dan banyaklah juga orang yang mati.
Setelah itu, maka dipersembahkan orang kepada
Sultan Ahmad, ‘Ya tuanku Syah Alam, bahawa segala hulubalang dan segala
pahlawan dan segala rakyat kita banyaklah mati tiada terhisabkan lagi
banyaknya.’ Maka sabda Sultan, ‘Wah anakku Beraim Bapa, jikalau ada ia, jika
Jawa se-Jawanya, jika Cina se-Cinanya, jika Keling se-Kelingnya tiada mau
melawan Si Beraim Bapa.’ Hal ini menunjukkan bahawa baginda telah menyesal atas
tindakan baginda membunuh Tun Beraim Bapa kerana kuasa yang dimiliki oleh Tun
Beraim Bapa semestinya dapat menolong Pasai semasa Pasai diserang. Akhirnya,
Sultan Ahmad pun keluarlah dari istana dan pergi ke Menduga untuk mencari
tempat perlindungan di sana. Setelah Sultan Ahmad keluar dari istana dan
seluruh rakyat Pasai berpecah-belah, tentera Majapahit pun mara ke kota Pasai
dan seterusnya menawan istana Pasai. Maka, negeri Pasai pun jatuhlah ke bawah
pemerintahan kerajaan Majapahit.
6.0
Kesimpulan
Karya kesusasteraan
Melayu ‘Hikayat Raja Pasai’ ini merupakan sebuah karya klasik yang kaya dengan
pelbagai unsur sejarah yang boleh dijadikan tauladan untuk kehidupan masyarakat
masa kini. Walaupun, jalan penceritaannya banyak berkisar kepada kehidupan
golongan raja atau sultan. Namun, masih terdapat pengajaran yang boleh diambil
dan dijadikan tauladan dalam kehidupan kita. Antara pengajaran positif yang
terdapat dalam hikayat ini ialah sikap gigih dan kebijaksanaan manusia dalam
membina sesebuah empayar atau negeri seperti yang dilakukan oleh Sultan Malikul
Saleh. Selain itu, kesedaran sultan menerima agama suci Islam telah mengubah
bukan sahaja cara hidup baginda tetapi juga seluruh masyarakat di dalam
negerinya.
Di
samping itu, terdapat juga pelbagai pengajaran negatif yang perlu kita hindari.
Antaranya ialah kita haruslah berfikir dahulu kesan yang bakal diterima
daripada sesuatu tindakan kita. Contohnya, tindakan Merah Gajah yang mencabut
rambut emas Puteri Betung menyebabkan Puteri Betung ghaib yang seterusnya
membawa kepada pembunuhan kedua-dua ayahanda mereka, iaitu Raja Ahmad dan Raja Muhammad.
Hal ini turut terjadi kepada Sultan Ahmad. Oleh sebab sikap cemburu baginda
kepada anaknya sendiri, baginda telah bertindak membunuh dua orang puteranya,
iaitu Tun Beraim Bapa dan Tun Abdul Jalil. Kesan daripada tindakan baginda ini
telah menyebabkan negeri Pasai ditawan oleh Majapahit kerana tidak berpuas hati
terhadap kematian puteri mereka. Selain itu, sikap mengikut hawa nafsu seperti
yang dilakukan oleh Sultan Ahmad yang suka kepada anaknya sendiri merupakan
sesuatu perkara keji yang ditegah di dalam agama.
Seterusnya,
melalui kajian terhadap karya ‘Hikayat Raja Pasai’ ini kita dapat mengetahui
segala tempat dan juga peristiwa yang berlaku secara terperinci. Antara
tempat-tempat penting dalam karya ini ialah Samudera, iaitu sebuah negeri yang
terletak berhampiran Lho’ Seumawe di pantai timur Sumatera Utara dan merupakan sebuah
negeri yang menerima agama Islam. Selain itu, tempat yang pastinya penting
ialah negeri Pasai itu sendiri. Sebuah negeri yang dibuka oleh Sultan Malikul
Saleh untuk anaknya, iaitu Sultan Malikul Tahir yang menjadi antara tempat yang
banyak dengan peristiwa sejarah di dalam karya ini. Kemudian negeri Pasai ini
telah tewas dalam peperangan dan menyebabkan mereka menjadi negeri naungan
Majapahit. Oleh sebab itu, sejarah yang terkandung dalam hikayat ini menjadi
khazanah sastera negara yang amat berharga dan harus dipelajari. Secara
keseluruhannya, segala peristiwa yang berlaku dalam hikayat ini juga diharap
dapat dijadikan contoh iktibar tentang perkara baik dan buruknya.
Bibliografi
Abdul
Halim Ali (2011). Pengantar teori &
kritikan sastera:
Barat dan Malaysia. Selangor: Persatuan Penulis Budiman Malaysia.
Barat dan Malaysia. Selangor: Persatuan Penulis Budiman Malaysia.
A. Samad Ahmad (2006). Sulalatus salatin sejarah Melayu.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ismail Ahmad (2004). Siri karya sastera klasik untuk remaja:
Hikayat raja Pasai. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Russell Jones (1987). Hikayat raja Pasai. Shah Alam: Penerbit
Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Russell Jones (1997). Siri warisan klasik: Hikayat raja Pasai.
Shah Alam: Penerbit FajarBakti Sdn. Bhd.
Aweacheh blogspot (2010). Diperoleh pada Oktober 1, 2011
daripada http://www. Aweacheh.blogspot.com/2010/05/sejarah-
kerajaan-samudera-pasai-html
Mengerjakantugas blogspot (2009). Diperoleh pada Oktober 1,
2011 daripada http://www.mengerjakantugas.blogspot.com/2009/06/
hikayat-raja-raja-pasai-07-html
Munadiclick (2011). Diperoleh pada Oktober 10,
2011 daripada http://www.munadiclick. com/aceh
-corner/aceh-1872/kesultanan-samudera-pasai
Riwayat blogspot (2008). Diperoleh pada Oktober 10, 2011
daripada http://www.rm-riwayat.Blogspot.com/2008/08/
hikayat-raja-pasai.html
Samudera Pasai, Khilafah Islam Nusantara (2009). Diperoleh pada
Oktober 8, 2011 daripada http://tonyoke.wordpress.com/category/
dunia-islam/samudera-pasai-khilafah-islam-nusantara/
No comments:
Post a Comment