Mitos
mempunyai perbezaan dengan legenda. Terdapat beberapa ciri yang dapat dikenal
pasti yang menunjukkan cerita tersebut adalah bersifat mitos. Antaranya ialah,
cerita mitos dianggap sebagai cerita rekaan tetapi masyarakat tradisional mempercayai
yang cerita mitos itu benar-benar berlaku. Cerita mitos dari segi isi dan tema,
adalah dihubungkan dengan asal usul bermulanya sesuatu kejadian, benda,
binatang, manusia, asal usul nama tempat, asal usul keturunan raja dan
lain-lain lagi. Setiap asal usul itu dikaitkan dengan pelbagai peristiwa dengan
keadaan yang luar biasa tetapi dipercayai benar-benar berlaku.
Cerita mitos juga dikatakan sebagai
sebuah naratif tradisional atau cerita lama yang diperturunkan sejak zaman
dahulu. Contohnya cerita dongeng, cerita binatang, lawak jenaka dan lain-lain. Struktur
cerita mitos kebiasaannya berkaitan dengan pegangan dan kebudayaan. Menurut Hashim Awang (1985), ciri-ciri cerita
mitos ialah cerita yang mengisahkan tentang manusia atau makhluk atau peristiwa
luar biasa yang tidak rasional atau tidak dapat diterima oleh akal
manusia.
Bagi masyarakat Melayu tradisional, cerita mitos
adalah suci dan mulia serta berlawanan kepada sifat duniawi.Cerita mitos adalah
cerita tentang dewa-dewi dari kayangan dan dipercayai ada kaitan dengan unsur
keagamaan, bersifat suci dan kudus.Banyak pantang larang dikenakan dalam hal
mematuhi cerita mitos. Masyarakat
percaya bahawa mitos ini benar-benar
berlaku dan menjadikannya sebagai sistem kepercayaan yang tidak boleh dipersenda-sendakan. Tambahan lagi, mereka menganggap masyarakat
yang tidak mempercayai dan melanggar pantang larang akan menerima balasan dan
mala petaka. Namun begitu, sesiapa yang percaya dengan mitos dan mematuhi pantang
larang tersebut akan mendapat kebaikan dan kurniaan.
Latar masa bagi cerita mitos adalah pada zaman
pra-sejarah iaitu zaman “animisme”.Semua masyarakat Melayu lama percaya pada
kepercayaan animisme.Hal ini demikian kerana, masyarakat pada zaman dahulu
masih terpengaruh dengan agama Hindu walaupun sudah ada sebahagian masyarakat
yang memeluk Islam dan agama Islam sudah tersebar.
Latar tempat cerita mitos merangkumi segenap penjuru
alam sama ada di dunia luar, di dunia kayangan atau di dasar. Latar tempat sejarah juga terdapat dalam
cerita mitos.Misalnya, mitos asal usul negeri Melaka sebagaimana yang
digambarkan dalam Sejarah Melayu mengambil latar tempat sejarah.Latar tempat di
dasar laut pula melalui mitos dinasti seperti yang digambarkan dalam Sejarah
Melayu iaitu seorang daripada anak cucu Raja Iskandar Zul-Karnain iaitu Raja
Suran yang memasuki dan melawat negeri bawah laut bernama Dika.Beliau berkahwin
dan mendapat tiga orang anak di negeri bawah laut itu.Anak-anak bagindalah
kemudiannya menjadi raja Palembang, Singapura dan akhirnya menjadi raja negeri
Melaka.
Selain itu, mitos juga dapat dikenal pasti mengenai
mitos tentang makhluk dengan tuhan atau nabi.Sebagai contoh, dalam teks Sulalatus
Salatin atau Sejarah Melayu yang menceritakan tentang Merah Silu yang
bermimpikan Rasulullah.Di dalam mimpi tersebut Rasulullah menyuruh Merah Silu
mengangakan mulutnya lalu Baginda meludah ke dalamnya.Apabila Merah Silu
terjaga dari tidur, dia mendapati bahawa dia telah pandai membaca al-Quran.Selain
itu, dapat dilihat kisah perkahwinan anak Raja Kida Hindi, iaitu Puteri Syahrul
Bariyah dengan Raja Iskandar yang berwalikan Nabi Khidir. Sebelum Puteri Syahrul Bariyah dikahwinkan
dengan Raja Iskandar, Raja Kida Hindi menyuruh Perdana Menteri bertanyakan Nabi
Khidir tentang gerangan yang akan dijodohkan dengan puterinya.
Tambahan lagi, mitos yang mengaitkan dengan nabi
dapat dilihat berdasarkan kisah kedatangan Islam di Melaka yang dikaitkan dengan
peristiwa Raja Kecil Besar, iaitu Sultan Muhammad Syah yang telah diislamkan
oleh Nabi Muhammad s.a.w. melalui mimpi. Dalam mimpi itu, dikatakan bahawa Raja
Kecil Besar telah diajar mengucap dua kalimah syahadat, dikhatankan, dan diberi
nama Islam. Keesokannya, semua yang diimpikan oleh baginda menjadi kenyataan
dan tubuh baginda turut berbau narawastu.
Watak- watak dalam cerita mitos pula terdiri
daripada Tuhan dan dewa-dewi sebagai watak-watak bukan manusia.Dalam cerita
mitos juga terdapat watak manusia dan binatang.Beberapa contoh dapat dilihat di
dalam teks Sejarah Melayu. Umpamanya nama samudera-pasai berasal daripada semut
besar. Nama ini diperoleh daripada peristiwa seekor anjing bernama Si Pasai
yang menyalak bukit kerana nampak semut sebesar kucing.Selain itu, pembukaan
nageri Melaka yang dikaitkan dengan peristiwa seekor pelanduk putih yang telah
mengalahkan anjing.Sempena dengan peristiwa yang luar biasa ini maka Sultan
Malikul Salleh membuka sebuah negeri baru yang dinamakannya Samudera-Pasai.Melalui
mitos nama tempat ini, watak-watak yang terlibat melibatkan watak manusia dan
bukan manusia iaitu watak Malikul Salleh, anjing dan semut besar.
2.0 UNSUR MITOS DALAM
SULALATUS SALATIN SEJARAH MELAYU
Mitos,
sebagaimana yang diketahui umum, adalah suatu unsur dongeng atau kejadian luar
biasa yang tidak dapat diterima logik akal tetapi diketengahkan sebagai suatu
peristiwa yang benar-benar terjadi. Peristiwa yang berlaku itu sama ada yang
berlegar di sekitar kehidupan manusia, haiwan, ataupun alam semesta, kelihatan
pelik, janggal dan melampaui lumrah alam. Walau bagaimanapun, penilaian
terhadap ketidakwajaran unsur mitos itu adalah mengikut acuan zaman moden
sedangkan pemilik unsur tersebut, yakni masyarakat silam, meyakini bahawa mitos
tersebut memang benar-benar berlaku.
Dalam konteks sulalatus salatin sejarah Melayu,
unsur mitos merupakan sebahagian daripada ciri yang signifikan, terutama pada
bahagian awal teks tersebut.Kewujudan unsur mitos dalam teks tersebut berkait
rapat dengan realiti kehidupan masyarakat Melayu pada zaman itu yang masih
berada dalam lingkungan pengaruh Hindu dan animisme yang kuat.
3.0 JENIS-JENIS MITOS
Mitos
dalam sulalatus salatin sejarah Melayu dapat dibahagikan kepada empat jenis,
iaitu:-
1. Mitos
asal usul raja
2. Mitos
pembukaan negeri
3. Mitos
kedatangan Islam
4. Mitos-mitos
lain
Mitos
asal usul raja
Sulalatus
salatin sejarah Melayu, dalam upaya hendak meningkatkan martabat dan kedudukan
raja-raja Melayu, khususnya raja Melaka, telah mengaitkan bahawa raja-raja
tersebut berasal usul daripada keturunan Raja Iskandar Zulkarnain, Nabi
Sulaiman dan Nusyirwan Adil. Pertalian ini bermula apabila Raja Suran iaitu
cucu Raja Sulan telah masuk ke dasar laut dan berkahwin dengan puteri
Mahtabu’l-Bahri dari negeri Dika.Perkahwinan tersebut telah menghasilkan tiga
orang putera iaitu Nila pahlawan, Krisyna Pandita, dan Nila Utama.Ketiga- tiga
putera ini telah naik ke bumi dan mendarat di Bukit Si Guntang,
Palembang.Keistimewaan dan keluarbiasaan yang dimiliki mereka telah membolehkan
mereka menjadi raja, Nila Pahlawan menjadi raja di Minangkabau, Krisyna Pandita
menjadi raja di Tanjung Pura, Nila Utama pula menjadi raja di Palembang dan
seterusnya di Temasek dengan gelaran Seri Teri Buana.Seri Teri Buanalah yang
kemudiannya mengembangkan keturunan raja-raja Melaka.
Mitos pembukaan negeri
Sulalatus
salatin sejarah Melayu banyak juga mengetengahkan mitos yang berkaitan dengan
pembukaan sesebuah negeri. Dalam hal memilih dan memberikan nama negeri ini,
penamaan tersebut dibuat berdasar kepada keyakinan para raja terhadap sesuatu
keganjilan dan kejadian luar biasa yang pada pandangan mereka akan mendatangkan
keberuntungan kepada negeri tersebut. Antaranya termasuklah;-
Ø Pembukaan
negeri Singapura yang dikaitkan dengan peristiwa kemunculan seekor binatang
yang bernama “singa”.
Ø Pembukaan
negeri Melaka yang dikaitkan dengan peristiwa seekor pelanduk putih yang telah
mengalahkan anjing.
Ø Pembukaan
samudera yang dikaitkan dengan peristiwa merah silu bertemu dengan seekor semut
besar seperti kucing.
Ø Pembukaan
pasai yang dikaitkan dengan peristiwa anjing sultan Malikus-Salleh yang bernama
si pasai menyalak di suatu kawasan tanah tinggi.
Mitos kedatangan Islam
Sebagaimana
mitos asal usul, tujuan mitos kedatangan Islam ini diselitkan dalam sulalatus
salatin sejarah Melayu adalah untuk mengangkat darjat raja-raja Melayu. Ada dua
peristiwa yang memerihalkan mitos kedatangan Islam ini, iaitu:-
Ø Kedatangan
Islam di samudera yang dikaitkan dengan peristiwa merah silu bermimpi bertemu
dengan nabi Muhammad s.a.w. dalam mimpi itu, Nabi Muhammad s.a.w. telah meludah
ke dalam mulut merah silu dan sebagai hasilnya. Merah silu dapat mengaji pada
keesokan harinya manakala tubuhnya pula berbau narawastu.
Ø Kedatangan
Islam di Melaka yang dikaitkan dengan peristiwa Raja Kecil Besar (sultan
Muhammad syah) telah diislamkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. melalui mimpi. Dalam
mimpi itu, dikatakan bahawa Raja Kecil Besar telah diajar mengucap dua kalimah
syahadat, dikhatankan, dan diberi nama Islam. Keesokannya, semua yang diimpikan
oleh baginda menjadi kenyataan dan tubuh baginda turut berbau narawastu.
Mitos-mitos lain
Dalam
teks sulalatus salatin sejarah Melayu, terdapat beberapa peristiwa
berunsurmitos yang ditulis untuk tujuan yang khusus.Antaranya termasuklah untuk
menggambarkan kepercayaan sesuatu anggota masyarakat ataupun untuk mengkritik
secara halus.Yang berikut adalah antara beberapa contoh mitos tersebut.
Ø Peristiwa
badang menjadi gagah setelah makan muntah hantu- badang telah beroleh kekuatan
dan kegagahan yang sangat luar biasa setelah memakan muntah hantu yang mencuri
hasil tangkapannya. Kegagahan badang yang luar biasa itu telah membolehkan dia
mencabut pokok-pokok kayu yang besar dengan akarnya sekali dan hal ini
menggembirakan majikannya kerana ladangnya telah dapat dibersihkan dalam masa
yang singkat.
Ø Peristiwa
ikan todak menyerang Singapura- peristiwa ini berlaku semasa Singapura
diperintah oleh paduka seri maharaja. Banyak rakyat negeri itu yang mati
ditikam oleh ikan todak yang mampu melompat hingga ke pantai. Untuk mengatasi
serangan tersebut, paduka seri maharaja telah memerintahkan rakyatnya berkubukan
betis tetapi perintah itu lebih banyak menyebabkan kematian dan kecederaan
kepada rakyat yang terlibat. Akhirnya, serangan ikan todak itu dapat diatasi
melalui kebijaksanaan seorang budak yang menyarankan penggunaan batang pisang
sebagai kubu. Serangan ikan todak tersebut ada kaitannya dengan pembunuhan tuan
jana khatib yang “ mahir akan ilmu khayal lillah lagi tanam dua belas”.
Ø Peristiwa
sang Rajuna Tapa menjadi batu- peristiwa ini menimpa Sang Rajuna Tapa kerana
dia telah mengkhianati Raja Iskandar Syah. Pengkhianatan itu dilakukannya
selepas Raja Iskandar membunuh anak perempuannya dengan cara yang sangat
memalukan dirinya. Untuk membalas perbuatan Raja Iskandar Syah itu, dia telah
bersekongkol dengan Majapahit yang menyebabkan Singapura jatuh ke tangan kuasa
besar itu.
Rujukan
A
Samad Ahmad (Ed). (2006). Sulalatus
Salatin : Sejarah Melayu.
Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Siti
Hawa Haji Salleh (1997). Kesusasteraan
Melayu Abad
Kesembilan Belas. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan
Pustaka.
No comments:
Post a Comment