Untai Kata


counter

Tuesday, 22 April 2014

Ilmu Nujum


1.0       DALAM MANUSKRIP ADA ILMU NUJUM
Manuskrip Melayu merupakan lambang kesarjanaan para cendekiawan Melayu dahulu. Kegiatan penulisan dan penghasilan manuskrip dalam pelbagai subjek bagi mewariskan ilmu dan pengetahuan mereka mengenai sesuatu perkara kepada generasi Melayu yang seterusnya. Antara bidang penulisan manuskrip Melayu yang sering diketengahkan ialah seperti bidang keagamaan yang terdiri daripada ilmu tajwid, fekah, tasawuf, akhlak dan sejarah manakala dalam bidang tradisi Melayu tempatan seperti hikayat, budaya dan perubatan.
Manuskrip adalah nama yang diberikan kepada naskhah penulisan yang bertulis tangan. Manakala tulisan yang digunakan ialah Jawi. Tulisan Jawi ialah tulisan yang diadaptasi daripada huruf-huruf Arab sebanyak 30 huruf dan Parsi sebanyak lima huruf bagi membentuk perkataan bahasa Melayu. Serba sedikit sejarah mengenai manuskrip ialah dipercayai dihasilkan seawal-awal lingkungan abad ke 15 dan berakhir pada abad ke Sembilan belas. Manuskrip Melayu merupakan penyimpanan atau peninggalan budaya melayu pada masa lampau dimana dapat dilihat melalui kandungan dan bahasa. Sehubungan dengan itu manuskrip boleh dikaji dari banyak segi: bahasa, budaya, falsafah, ugama, perubatan, sains dan teknologi, selain sejarah dan sastera yang sering dilakukan selama ini.
Manuskrip ini lahir dalam masyarakat tradisional yang kehidupan mereka banyak dipengaruhi oleh sistem kepercayaan, yang meyakini adanya Tuhan yang menentukan nasib manusia sebelum ianya berlaku. Faktor-faktor inilah yang sebenarnya telah menyebabkan wujudnya ilmu nujum. Oleh yang demikian apa yang akan berlaku kepada seseorang dapat diramalkan. Ramalan ini dapat diketahui berdasarkan pelbagai hal seperti bintang, fizikal, tarikh lahir yang di dalamnya mengandung rahasia tentang masa depan.
Nujum dalam kebudayaan Melayu selalu dikaitkan dengan ramalan mengenai nasib manusia yang dipengaruhi oleh alam sekitarnya sehingga lebih mendekati makna astrologi. Ianya mengandungi pengetahuan mengenai ilmu kutika atau ketika, nujum, raksi, firasat, takbir, dan katuranggan. Ilmu kutika atau ketika adalah ilmu untuk mencari waktu yang baik dalam melakukan suatu upacara, membuat peralatan, memulai pekerjaan bercocok tanam dan pekerjaan lain yang penting dalam kehidupan sehari-hari.

2.0       APA ITU  ILMU NUJUM ?
Ilmu Nujum merupakan ilmu untuk meramal sesuatu. Ilmu Nujum  berhubung  kait  dengan  Ilmu  Bintang atau  Astrologi.  Dalam bahasa Greek (Yunani)  astrologi berasal dari kata astro (bintang) + logos (dunia, pengkajian). Etimologi ini membayangkan bahawa astrologi bermaksud pengkajian tentang ilmu perbintangan atau lebih jelas lagi astrologi merupakan satu sistem ramalan yang  berasaskan  kepercayaan  bahawa  planet-planet  yang  ada  di langit mempengaruhi  perwatakan dan kehidupan seseorang .
Sehubungan itu, dalam konteks ini, segala sesuatu yang berlaku kepada seseorang dikatakan bermula dengan horoskop atau falakiahnya iaitu gambaran peta langit semasa orang tersebut dilahirkan. Dengan itu,daripada simbol zodiak yang ada, seseorang itu boleh dihalang atau mengetahui apakah aspek penting untuk dirinya. Ini menjadikan kedudukan ahli nujum amat penting dalam masyarakat. Di India misalnya, seseorang raja yang tidak mempunyai ahli nujum diibaratkan sebagai kanak-kanak yang tidak berbapa
Dalam masyarakat Melayu pengertian ilmu nujum mungkin tidak  benar-benar  menepati  maksud  astrologi  yang telah disebutkan tadi kerana ia lebih kepada penujuman yang berkaitan dengan manusia berdasarkan abjad nama orang yang terlibat, waktu dalam sehari, nama hari dan bulan serta tabir mimpi, meramal hujan dalam semusim dan lain-lain. Sehubungan itu boleh dikatakan tidak ada tokoh terkenal seperti yang disebutkan di atas, namun begitu tidak bererti masyarakat Melayu ketandusan pengetahuan dalam bidang tersebut. Harun Mat Piah(2005: vii-viii) menegaskan bahawa masyarakat Melayu menguasai ilmu tentang alam dalam makna, ilmu bintang, falak atau astrologi sejak zaman prasejarah lagi.
Sebagai bangsa pelayaran, mereka menggunakan pengetahuan ilmu bumi, tentang musim, angin, ribut, hujan dan lain-lain untuk berwaspada dan bersedia menghadapi apa jua keadaan yang mungkin berlaku. Penguasaan orang Melayu dalam ilmu astrolog yangditegaskan oleh Harun Mat Piah itu jelas tergambar dalam banyak manuskrip seperti yang saya telah teliti ke atas 177 manuskrip di beberapa  perpustakaan  terkenal  termasuk  Perpustakaan  Universiti Leiden, Perpustakaan SOAS, Perpustakaan Royal Asiatic Society,Perpustakaan Nasionl Indonesia dan Perpustakaan Negara Malaysia.

3.0       JENIS ILMU NUJUM MASYARAKAT MELAYU
Seperti mana masyarakat-masyarakat lain di dunia, masyarakat Melayu dahulu kala juga mempunyai ilmu nujum dan kitab ramalannya yang tersendiri. Antara kitab ramalan yang terkenal di alam Melayu ialah Kitab Bintang 12. Terdapat beberapa jenis ilmu nujum dalam masyarakat Melayu dan adakalanya ilmu-ilmu ini saling berkaitan dan adakalanya seakan-akan berada dalam satu bidang yang sama. Secara umumnya, ilmu nujum dalam masyarakat Melayu dapat dibahagikan kepada:
1.      Ilmu bintang (kitab 12)
2.      Ramalan watak dan nasib berdasarkan bintang
3.      Takbir Mimpi
4.      Alamat pergerakan Badan
5.      Alamat binatang, binatang peliharaan dan binatang masuk rumah atau kebun.
6.      Petua dan Azimat
7.      Ilmu Firasat
8.      Ilmu Raksi
9.      Rejang atau Ketika

3.1       ILMU BINTANG
Sepertimana masyarakat dan tamadun-tamadun terkenal yang lain, masyarakat Melayu juga tidak ketinggalan turut mempunyai dan mengamalkan ilmu penujuman bintang. Ilmu bintang dalam masyarakat Melayu adalah bersumberkan kitab Kitab Abi Maa’shar Al Falaki atau lebih dikenali dengan nama Kitab Bintang 12.
Isi Kitab Abi Maa’shar Al Falaki atau Kitab Bintang 12 dapat dibahagikan kepada enam bahagian iaitu ramalan tentang apa yang akan berlaku pada tahun tersebut, ramalan tentang saat yang baik dan nahas untuk melakukan sesuatu, ramalan untuk menentukan siapa yang kalah dan siapa yang menang, ramalan untuk menentukan jantina anak dalam kandungan samaada lelaki atau perempuan, ramalan untuk melihat watak dan meramal yang akan berlaku kepada seseorang orang lelaki dan ramalan untuk melihat watak dan meramal yang akan berlaku kepada seseorang perempuan.
3.1.1    Ilmu-ilmu/perngiraan dalam Kitab Bintang 12
Secara khususnya pula, antara isi kitab ini ialah ramalan mengenai apa yang bakal terjadi pada sesuatu tahun itu. Untuk melihat atau meramalnya, seseorang ahli nujum itu perlulah melakukan perkiraan-perkiraan tertentu.
Misalnya ada satu contoh pengiraan dalam kitab yang mengambil kira hari ketujuh minggu pertama sesuatu tahun itu. Dikatakan jika hari ke tujuh ini jatuh pada hari Ahad, maka tahun itu dikuasai oleh bintang Syamsi dan pada tahun itu diramalkan berlaku banyak penyakit mata dan akan berlaku banyak kesusahan bagi perempuan yang hamil. Pada Tahun itu juga akan berlaku banyak peperangan, berlaku gerhana bulan sedikit dan sukar untuk pergi menunaikan haji, tetapi bagi sesiapa yang mengerjakan pergi haji, akan pulang dengan selamat. Berkenaan dengan sumber makanan, pada tahun ini buah-buahan, sarang lebah, dan susu akan bertambah, tetapi akan menyebar pula penyakit gatal.
Jika hari ketujuh minggu pertama sesuatu tahun itu jatuh pada hari Isnin pula, tahun itu akan dikuasai oleh bintang Qamar dimana banyak buah-buahan terhasil dan akan terjadi peperangan besar. Di tanah Hijaz akan bertumbuh banyak pohon kurma, dan akan ada banyak perempuan yang hamil. Tahun ini juga cuacanya panas kuat dan sejuknya juga kuat. Banyak orang yang mengidap penyakit terutamanya di bahagian dada dan akan berlaku banyak juga kematian pada tahun tersebut.
Jika jatuh pada hari Selasa pula, tahun itu akan dikuasai oleh Marikh, dimana tahun tersebut akan aman sejahtera. Orang ramai yang sihat sihat dan hanya ada sedikit kesusahan, tetapi akhirnya banyak kesenangan dan buah-buahan juga sangat menjadi. Sedikit kekurangan gandum dan syir akan berlaku kerana adas banyak dalam negeri. Kematian pula akan banyak terjadi pada kanak-kanak dan orang yang sudah tua sahaja.
Jika jatuh hari Rabu pula, tahun tersebut dikuasai oleh Utarik. Dalam tahun tersebut akan berlaku banyak penyakit, banyak pergaduhan, banyak kesusahan terutama bagi perempuan yang hamil dan orang-orang besar juga banyak yang mati di dalam negeri tersebut. Pada akhir tahunnya pula negeri akan didatangi angin besar selama beberapa hari.
Jika jatuh pada hari Khamis pula tahun tersebut dikuasai Musytari. Tahun itu hanya turun sedikit hujan dan hasil buah-buahan pula berkurang. Makanan akan menjadi mahal, walaubagaimanpun hasil tanaman padi dan gandum yang ditanam di tempat-tempat yang tinggi pada akhir tahun lebih baik daripada kebiasaanya. Diramalkan akan berlaku juga gerhana yang dapat dilihat di beberapa bahagian dalam negeri.
Jika masuk hari Jumaat, tahun tersebut akan di kuasai bintang Zuhrah. Angin kuat melanda dan hujan juga akan turun dengan banyaknya, sesuatu yang baik untuk tumbunhan dan binatang. Tahun ini akan banyak pencuri dan akan banyak kesusahan bagi perempuan yang hamil. Di akhir tahun pula kesenangan akan datang sehingga perempuan menjadi gemuk. Di Mekah akan muncul seorang pemimpin yang berasal dari Syam dan menetap ia di Madinah.
Akhir sekali, jika hari ketujuh minggu pertama itu jatuh pada Sabtu pula, tahun tersebut akan di kuasai oleh bintang Zuhal. Tahun ini tidak begitu sesuai bagi binatang dan banyak ternakan yang akan mati. Berlaku banyak peperangan dan menularnya penyakit cacar pada tahun ini. Banyak burung-burung muncul dan menyebabkan buah-buah kurma rosak binasa. Sebaliknya, buah anggur pula akan menjadi, harga kambing dan minyak sapi pula ada negeri yang harganya mahal dan ada juga negeri yang mana harganya murah. Diramalkan banyak perempuan hamil yang akan mengalami keguguran dan kadar perceraian juga meningkat. Orang-orang tua yang pertengahan umurnya dan perempuan akan banyak yang mati. Banyak penyakit seperti demam dan wabak akan melanda, dan gerhana bulan dan matahari akan terjadi. Dari segi hasil pertanian, pada tahun ini tanaman gandum atau padi akan menjadi.
            Secara keseluruhannya, dari pengiraan tahun berdasarkan bintang ini kita dapat melihat yang ramalannya adalah berkisar mengenai beberapa perkara seperti kesihatan, keamanan, hasil tanaman, kematian, saat seusai dan tidak sesuai untuk melakukan sesuatu pekerjaan, keadaan politik, hasil pertanian, harga barang dan cuaca.  Selain saat yang baik dan saat yang tidak baik berbuat sesuatu yang dinyatakan secara umum, terdapat juga beberapa perkara yang disebutkan secara khusus. Perkara-perkara yang disebutkan tersebut ialah saat untuk belayar, meminang, menulis azimat, menjatuhkan talak, menghadap raja, mengeluarkan darah atau berbekam dan menggali perigi.
3.1.2    Penggunaan/ penyebaran ilmu kitab 12 dalam masyarakat Melayu
Walaupun kitab bintang dua belas ini adalah merupakan teks terjemahan sahaja, tetapi sebelum ini sebenarnya dalam Melayu itu sendiri sudah pun tertanam dengan sistem kepercayaan yang meyakini kemampuan dan kesaktian orang-orang tertentu yang mengetahui nasib manusia lain di masa hadapan. Mereka ini disebut sebagai ahli nujum.
Definisi dan pengertian ahli nujum itu sendiri adalah orang yang pandai meramalkan sesuatu dengan melihat bintang.  Para ahli nujum ini dipercayai dapat berhubungan dengan kuasa gahib dan mengetahui rahsia tentang nasib manusia. Oleh yang demikian, tidak hairanlah jika kitab Bintang 12 ini diterima oleh orang Melayu sebagai kitab nujum. Bahkan mereka juga sangat mempercayainya. Ini dapat dibuktikan dengan terdapatnya terjemahan kitab ini yang menyebar secara meluas di alam Melayu.
Ketika menjelaskan tentang Ilmu Bintang Melayu, Harun Mat Piah et.al  (2000) menjelaskan bahawa ilmu astroogi atau horoscop dihubungkan dengan ilmu nujum, ramal, takbir, raksi dan sebagainya. Ilmu ini dapat dibahagi kepada beberapa kelompok:
1.Kutika atau ketika: Iaitu ilmu mencari waktu yang baik dalam melakukan sesuatu upacara,
membuat peralatan, bercucuk tanam, perlakuan, dll.
2. Nujum, ramalan dan rejang: Iaitu cara untuk mengetahui apa yang telah dan akan dilakukan berdasarkan bilangan hari dan bulan dalam seminggu, sebulan dan setahun.
3. Raksi atau kias: iaitu meramalkan keserasian pasangan yang akan berkahwin; juga keserasian hari dan waktu akan menjalankan sesuatu pekerjaan.
4. Ilmu firasat: Mengetahui perangai seseorang berdasarkan bentuk tubuh, tanda-tanda pada badan, wajah malah bau peluh.
5. Takbir, khususnya takbir mimpi: iaitu bentuk ramalan dengan mentafsir mimipi menurut waktu, hari dan sebagainya.
6. Katuranggan, padah, atau mimpi; iaitu meramalkan baik atau jahat sesuatu binatang berdasarkan tanda pada tubuh dan gerak geri; juga padah dan alamat terhadap binatang-binatang yang memasuki rumah.
Ilmu ini menjadi suatu budaya Melayu yang wujud sejak lama. Dalam cerita-cerita penglipurlara dan cerita-cerita rakyat sering disebutkan tentang adanya seorang ahli nujum yang meramalkan nasib dan masa depan putera raja yang baru lahir. Kadang-kadang ini ahli nujum juga dapat dan ditugaskan untuk meramalkan nasib yang akan menimpa negara. Bahkan kedudukan seorang ahli nujum ini dilihat setaraf dengan menteri kanan yang dekat dengan raja. Raja akan segera meminta bantuannya untuk menentukan apa yang akan berlaku kepada negara pada masa akan datang, dan ramalan tersebut sangat dipercayai oleh raja. Teks-teks cerita penglipurlara juga sering menceritakan tentang ketepatan ramalan ahli nujum ini.
Dalam kitab-kitab sastera sejarah, tertulis banyak kisah-kisah tentang ketepatan ramalan ahli nujum. Misalnya dalam Hikayat Jambi, di mana Tun Telanai telah dibuang oleh ayahndanya sendiri kerana dia telah diramalkan akan membunuh ayahndanya bila dia sudah dewasa kelak. Apa yang menarik, walaupun sudah dibuang ramalan itu akhirnya tetap menjadi nyata. Dalam cerita-cerita klasik Melayu juga ada yang berkaitan dengan watak ahli nujum ini, contohnya cerita ‘Nujum Pak Belalang’ arahan dan lakonan seniman agung P.Ramlee.
Dalam cerita penglipurlara juga sering disebutkan bahawa ahli nujum membuat ramalan dengan membuka kitab atau pustakanya. Ini menunjukkan bahawa kitab ramalan memang menjadi pegangan ahli nujum. Ianya seakan-akan sebuah kitab sakti yang dipelihara dengan begitu baik sekali dan ahli nujum ini akan sentiasa menyemak kitab tersebut semasa atau sebelum membuat sesuatu ramalan dan setiap ramalan akan dibuat berdasarkan kitab nujum tersebut. Kitab Bintang 12 ini mungkin adalah merupakan salah satu daripada kitab sering yang dipakai oleh ahli nujum dalam masyarakat Melayu dahulukala dalam membuat sesuatu ramalan.
Walaupun kitab 12 ini adalah merupakan terjemahan dari kitab bahasa Arab, tetapi ianya cukup popular di alam Melayu.  Ini menunjukkan bahawa kitab ini mempunyai pengaruh dalam ilmu penujuman di dunia Melayu dan jelaslah ilmu nujum atau ilmu penujuman dengan bintang ini memang wujud terdapat dalam masyarakat Melayu sejak dahulukala lagi.

3.2       WATAK DAN RAMALAN NASIB MANUSIA BERDASARKAN BINTANG
Kita sering melihat dan mendengar mengenail ramalan horoskop atau yang sangat popular dalam kalangan masyarakat barat. Zodiak dibuat berdasarkan ilmu astrologi atau ilmu perbintangan. Sepertimana ramalan zodiak. dalam kitab Bintang 12 ini juga terdapat ilmu untuk meramal watak dan nasib manusia berdasarkan jenis bintang yang diwakilinya.
Jika dalam ramalan horoskop ada watak yang diambil kira mengikut bulan kelahiran iaitu Aries, Taurus, Gemini, Cancer, Leo, Virgo, Libra, Scorpio, Sagitarius, Capricorn, Aquarius, dan Pisces begitu juga dengan Kitab 12. Terdapat juga watak bintang yang digunakan untuk ramalan terhadap watak dan nasib manusia berdasarkan bintangnya. Ada dua belas bintang yang dikira berdasarkan bulan. Berdasarkan bintang inilah dibezakan nasib manusia. Bintang-bintang tersebut ialah Hamal, Tsur, Jauza, Sirton, Asad, Sanabila, Mizan, Akrob, Kaus, Jadyun, Dali dan Hut.
Berdasarkan bintang dan watak ini seseorang akan dapat diramal nasib dan perwatakknya. Misalnya mereka yang dilahir pada bintang Hamal, jika seseorang lelaki itu berkulit hitam manis, tinggi dan besar kepalanya dia akan bersifat pemarah tetapi cepat baik. Dia juga selalu berpindah dari suatu tempat ke tempat lain. Sifatnya juga suka berkata-kata dengan benar dan benci kepada pembohongan. Kadang-kadang dia miskin, kadang-kadang dia kaya. Lelaki yang dilahirkan pada bintang Tsur pula, jika dahinya luas, agak putih kulitnya dan besar kepalanya. Mukanya pula agak hitam, bahunya bidang, pinggangnya ramping, dan kecil dua tapak kakinya. Ia mununjukkan sifat lelaki tersebut gemar berjimak dengan perempuan, suka bersolek dan melapangkan hati. Ia tidak beruntung atau mempunyai nasib yang baik dalam bersahabat. Selain itu, terdapat banyak lagi ramalan watak berdasarkan bintang ini dalam kitab 12 yang sememangnya menarik jika dikaji.
Natijahnya disini, tamadun islam dan masyarakat Melayu sendiri sebenarnya mempunyai ramalan watak berdasarkan bintang yang tersendiri dan boleh dikaji dan dipegang ramalannya berbeza dengan ramalan berdasarkan zodiak yang dipercayai oleh sesetengah orang ianya dapat memesongkan akidah umat islam. Walaubagaimanapun, untuk melakukan perkiraaan ilmu dalam kitab Bintang 12 ini, seseorang itu mestilah merujuk kepada ahlinya ataupun mereka yang pakar serta mahir tentang selok beloknya.
3.3       TAKBIR MIMPI
Menurut buku Warisan Manuskrip Melayu (2002:  194) ilmu ramalan yang popular ialah takbir mimpi, iaitu suatu cara mentafsirkan baik dan buruknya sesuatu mimpi. Mimpi yang dilalui oleh setiap manusia diberi tafsiran sama ada membawa kebaikan atau padah kepada seseorang atau ahli keluarganya. Mimpi yang berkisar pada pelbagai perkara yang amat luas, diberikan tafsiran yang menarik dan cukup pelbagai.
Dalam masyarakat Melayu, kebanyakan manuskrip membahagikan mimpi kepada tiga, iaitu mimpi yang dari setan (syaitan), mimpi yang dari gangguan emosi dan mimpi yang benar dari malaikat. Mimpi yang dari emosi, biasanya dari periswa yang berlaku dalam kehidupan kita, kemudian menjelma menjadi mimpi ketika tidur. Mimpi yang dari Malaikat ialah mimpi yang benar. Ianya terjadi  sering terjadi terutamanya kepada orang-orang yang soleh. Tetapi ada jga terjadi kepada orang biasa. Antara cirri-cirinya ialah, mimpi terusebut jelas dan terang. Jika tidak dihiraukan ia akan berulang beberapa kali. Masa bermimpi juga sering terjadi pada 2/3 malam. Biasanya jika ada seseorang bermimpi, dia akan memaklumkan kepada seseorang yang diyakininya mempunyai kemampuan untuk menafsirkan mimpi untuk mengetahui apakah maksud mimpi yang telah dialaminya itu.
Kesan dan kewujudan ilmu takbir mimpi dalam masyarakat Melayu boleh dilihat melalui kewujudan cerita mengenainya dalam cerita-cerita penglipurlara Melayu. Antaranya terdapat kisah tentang mimpi seorang anak raja yang akhirnya membawa kepada pengembaraan anak raja tersebut jauh untuk mencari yang terjelma dalam mimpinya. Seterusnya mimpi tersebut menentukan perjalanan hidup wira. Misalnya dalam Hikayat Malim Deman, diceritakan tentang anak raja Muar yang bernama Tuanku Malim Deman telah bermimpi bertemu dengan seorang wanita dari kayangan, seterus melalui mimpi tersebut terus Malim Deman meramal perjalanan hidupnya.
Setelah kedatangan Islam, ramalan masa depan berdasarkan mimpi tidak pudar, malah dihubungkan dengan kisah, ada juga mimpi Nabi Yusuf yang diceritakan dalam Al Quran. Jadi Islam tidak menolak mimpi sebagai cara untuk meramal masa hadapan. Kemudian ilmu menafsir mimpi terus disebarluaskan dalam masyarakat melalui manuskrip-manuskrip dan kitab-kitab takbir mimpi yang banyak dijumpai di alam Melayu.
Dalam manuskrip-manuskrip historiografi Melayu juga banyak menceritakan tentang hubungan mimpi dengan ramalan-ramalan terhadap pelbagai peristiwa yang akan berlaku. Misalnya dalam Hikayat Raja-raja Pasai diceritakan tentang mimpi Sultan Malikul Salleh bahawa siang hari nanti akan ada kapal yang datang di pelabuahan. Orang tersebut sembahyang dan mimpinya menyuruh supaya ikutilah orang tersebut sembahyang. Malam tersebut sultan Muhamad juga bermimpi Nabi Muhamad S.A.W telah meludahi mulut Sultan Muhamad, bila terbangun Sultan Muhamad mendapati kemaluannya sudah disunat. Siangnya baginda terus-menerus mengucapkan kalimah sahadah yang diajarkan kepadanya melalui mimpi.
Terdapat juga hadis dan ayat Al-Quran juga banyak keterangan yang menyebutkan bahawa mimpi para Nabi dan orang soleh itu benar. Antara lain disebutkan dalam Surah al-Isra’ ayat 60, yang berbunyi:
bahawa mimpi Rasulullah s.a.w menjadi fitnah atau ujian bagi manusia”.
Selain itu juga terdapat banyak mimpi-mimpi Rasulullah yang langsung datang dari Allah. Kemudian mimpi tersebut dijelaskan dengan bahasa Rasulullah, yang dikenal sebagai hadis kudsi. Mimpi yang benar ini terbahagi kepada lima iaitu: 1). Ilham yang diresapkan oleh Allah kepada hambanya 2). Mimpi yang dirancang oleh malaikat 3). Pertemuan ruh antara orang hidup dengan yang telah meninggal dunia 4). Pertemuan ruh orang yang sedang tidur dengan Allah 5). Kemasukan ruh ke dalam syurga dan menyaksikan teman-temannya.
Manakala mimpi yang tidak benar pula dapat dibahagi kepada dua, iaitu mimpi yang datang dari gangguan setan dan jin jahat. Atau juga mimpi yang datang dari kekusutan fikiran atau jelmaan perasaan, fikiran dan perbuatan kita sehari-hari. Bagi orang Melayu mimpi dapat juga dibahagi kepada dua, iaitu mimpi benar yang datangnya dari kuasa ghaib (Tuhan atau malaikat). Kedua mimpi yang tidak benar yang datangnya dari gangguan terhadap fikiran atau perasaan.
Mimpi yang benar ini memainkan peranan penting bagi orang Melayu untuk meramal apa akan terjadi pada masa akan datang. Ianya sejenis ilmu nujum, oleh yang demikian orang yang pandai menafsirkan mimpi selalunya ada disetiap kampung. Di dalam istana juga selalu ada seorang yang pandai menafsirkan mimpi yang akan ditugaskan untuk menafsirkan mimpi-mimpi raja. Raja pula biasanya sangat percaya dengan mimpi-mimpinya termasuk dalam urusan negara. Mimpi benar ini banyak digambarkan dalam pelbagai cerita penglipur lara, mitos asal usul, hikayat-hikayat, cerita-cerita rakyat dan sebagainya.
Kerana mimpi dianggap sesuatu yang penting dalam budaya Melayu, maka orang Melayu juga turut menulis kitab-kitab tafsir mimpi. Terdapat sekurang-kurangnya empat manuskrip tafsir mimpi yang dapat dikesan. Kitab-kitab tersebut ialah:

1. Kitab tafsir mimpi yang berjudul Tafsir Mimpi yang tersimpan di perpustakaan, Universiti Leiden dengan nomor (cod Or. 6672). Kitab ini terdiri daripada empat puluh bab menyatakan teks itu meliputi 40 bab. 
2. Selain teks Cod Or 6672 yang pengarangnya mengatakan diterjemahkan ke dalam bahasa dari kitab Dar al-Manzum fi’l Syara’ al-Azam, terdapat sebuah naskah tersimpan di Leiden iaitu Cod. Or. 1695 yang berjudul Tafsir Mimpi juga.
3. Sebuah lagi kitab Tafsir mimpi ialah HS 604 yang tersimpan di Perpustakaan KITLV. Teks ini kemudiannya dijadikan latihan ilmiah oleh Surianiah bt Pakih Akademi Islam 1993 dengan judul, Manuskrip Tafsir Mimpi: Analisis dan Tranliterasi Teks. Beliau mendasarkan kajiannya dari salinan Microfiche 67 yang tersimpan di Perpustakaan Universiti Malaya. Kandungan manuskrip ini terbahagi kepada tiga; 1.Tafsir mimpi 2. Tafsir gerhana matahari dan bulan 3. Tafsir lindu.
4. Satu lagi teks Tafsir Mimpi oleh Abu Bakar Deris, Kedah. Ia dicetak oleh Sulaiman
Mari’e, Singapura, Pulau Pinang. Ia dibahagi dua; 1.Tafsir mimpi 2. Gerak badan

3.3.1 Manuskrip Tafsir Mimpi
Antara contoh manuskrip tafsir mimpi ialah manuskrip yang ditulis oleh Abu Bakar Deris dari Kedah. Kemudian dicetak batu oleh Sulaiman Mari’e, Singapura, Pulau Pinang. Keseluruhan teks ini terdiri daripada tujuh puluh lima halaman.
Isi manuskrip ini terdiri daripada dua bahagian. Bahagian pertama tentang tafsir mimpi dan bahagian kedua tentang alamat pergerakkan badan. Bahagian tafsir mimpi pula di bahagikan kepada dua bahagian. Pertama tentang benda-benda di langit dan kedua tentang manusia.
a.       Contoh tafsir mimpi tentang benda-benda di langit
i.                    Melihat malaikat; Mendapat kemuliaan dan ketinggian serta ia berbuat amalan soleh. Melihat aras dan kursi, masuk syurga atau melihat anak-anak bidadari; Sangat baik. Jika berasal keturunan raja akan menjadi raja, jika asal menteri akan menjadi menteri. Mendapat umur yang panjang dan mendapat kebahagiaan. 
ii.                  Bintang jatuh keribaan; Mendapat kekayaannya atau mendapat anak yang soleh dan cucu yang soleh.
iii.                 Bermimpi hujan lebat:Alamat murah makanan di dalam negeri itu lagi sentosanya.
iv.                Bermimpi hujan atau ribut:Alamat musuhnya akan datang dari negeri asing atau raja-raja di dalam negeri itu aniaya. 
v.                  Bermimpi hujan banyak:Alamat mendapat harta yang halal tanpa bersusah payah

b.      Contoh tafsir mimpi tentang manusia
i.                    Mimpi melihatnya, Rasulullah Salallhualaihi wassalam atau segala nabi dan itu:
Alamat masuk syurga:
 Jika ia kapir akan masuk Islam dan mendapat pahala dunia dan akhirat. rahmat. 
ii.                  Bermimpi dirinya dipalu orang: Alamat diberi harta oleh orang asing yang tidak di kenali.
iii.                Jika bermimpi menangis: Alamat mendapat kebaikan lagi menggembirakan. 
iv.                Jika mimpi makan daging: Alamat mendapat kebajikan yang banyak, jika perempuan alamat mendapat suami yang jahat. 
v.                  Jika bermimpi berjalan ke pekan: Alamat beruntung, baik untuk memulai sesuatu kerja yang besar seperti nikah kahwin, membuat rumah atau hendak memulai perniagaan dan lain lain.

Jika dilihat dan diperhatikan dari manuskrip ini, ternyata mimpi yang tidak baik belum tentu membawa alamat yang tidak baik, terdapat banyak mimpi-mimpi yang tidak baik tetapi membawa alamat baik. Misalnya jika bermimpi mati memberi alamat umur akan panjang. Jika mimpi gila pula memberi alamat akan lepas daripada wabak penyakit. Begitu juga mimpi yang baik belum tentu membawa alamat baik, misalnya mimpi menjadi raja memberi alamat yang seseorang itu bakal medapat aniaya dari orang dan banyak orang tidak setuju dengan kerjanya.
Secara keseluruhannya, takbir khususnya takbir mimpi bolehlah dianggap sebagai suatu bentuk ramalan dengan menafsirkan mimpi seseorang menurut waktu, hari, dan sebagainya. Berdasarkan bukti-bukti dan keterangan yang diberikan di atas, jelaslah bahawa takbir mimpi ini adalah merupakan suatu bidang yang sangat popular dalam masyarakat Melayu.

3.4       ALAMAT PERGERAKAN BADAN  
Masyarakat Melayu juga mempercayai sesuatu ramalan dengang melihat kepada tubuh badan, ciri fizikal dan alamat pergerakan badan manusia. Seperti mana masyarakat-masyarakat lain seperti masyarakat Cina yang popular dengan tilikan tapak tangan, masyarakat Melayu dulukala dan sehingga kini juga masih mempercayai ramalan yang berpandukan tubuh badan. Sejauh mana kebenarannya tidaklah diketahui. Tetapi yg pasti orang tua tua dahulu banyak meramalkan sesuatu melalui pemerhatiannya dan melalui pengalaman pengalaman yang lalu. Mungkin disebabkan byk kebetulan yg belaku menyebab kan mereka mempercayai sesuatu alamat. Ia boleh dijadikan sebagai pengetahuan dan bukan utk dipercayai seratus peratus.
            Contohnya ramalan berpandukan kedudukan tahi lalat. Watak atau kepribadian seseorang dapat diketahui dari keberadaan tahi lalat yang berada di kulit/tubuh kita. Bukan itu sahaja, bahkan watak atau keperibadiaan seseorang itu juga dapat dilihat melalaui warna wajah, bentuk hidung, bentuk mata, bentuk bibir dan sebagainya. Dalam manuskrip Melayu yang paling banyak  terdapat dan popular ialah ramalan berdasarkan alamat pergerakan badan manusia. Kebiasaannya antara pergerakan tubuh badan yang banyak dikisahkan adalah mengenai dahi, mata, kening, hidung, telinga, bibir mulut, siku, perut, jari, dan sebagainya.

3.4.1    Alamat pergerakan badan dalam manuskrip Melayu
Antara alamat pergerakan badan yang terdapat dalam manuskrip Melayu adalah seperti:
i.                    Bergerak di kening kiri alamat melihat kekasih.
ii.                  Jika bergerak di kening kanan, alamat beroleh arta (harta) .
iii.                Jika bergerak di kelopak mata kanan alamat beroleh arta (harta)
iv.                Jika bergerak di kelopak mata kiri alamat bertemu dengan kekasih.
v.                  Jika bergerak di kelopak mata kanan di bawah alamat menangis-menangis.
vi.                Jika bergerak di kelopak mata sebelah kiri yang di bawah, alamat lepas pada dukacita.
vii.              Jika bergerak di ekor mata kanan lepas penyakit.
viii.            Jika bergerak di ekor mata kiri alamat melihat.
ix.                Jika bergerak di ekor mata kanan yang di bawah halamat (alamat) melihat kekasih.
x.                  Jika bergerak di ekor mata kiri alamat sakit.

3.5       BINATANG, BINATANG PELIHARAAN DAN BINATANG MASUK RUMAH
Dalam manuskrip Melayu juga terdapat ilmu nujum yang beralamatkan binatang, binatang peliharaan dan binatang yang masuk ke dalam rumah. Antaranya ialah bab tentang kucing bertuah dan kucing celaka dan petua alamat binatang naik kerumah atau dusun.
3.5.1    Bab Kucing Bertuah dan Kucing Celaka
Bab ini menyatakan pasal pada peri kucing. Dalam manuskrip ini, ianya memperihalkan berkenaan lima belas perkara yang menentukan samaada kucing itu membawa tuah mahupun kecelakaan kepada kita. Timbulnya bab kucing dalam manuskrip Melayu ini mungkin sekali kerana kucing ini adalah merupakan haiwan peliharaan yang dekat dengan masyarakat Melayu yang beragama islam amnya. Antara ciri-ciri kucing yang banyak ditimbulkan adalah berkenaan dengan warnanya. Contohnya isi manuskrip bab kucing bertuah dan kucing celaka:

i.                    Yang pertamanya yang celaka kucing itu tubuhnya putih, maka kakinyapun putih, tangannya hitam, maka kucing itulah hitam kita taruh duduk di rumah kita. Banyak kucing itu ia memberi akan tuannya.
ii.                  Dan keduanya ada kucing itu tubuhnya hitam, maka kakinya putih ke empat potong, maka kucing itu maha hitam . Cilakanya maka lihatpun tiada harus.
iii.                Ketiga perkaranya jika ada kucing itu tubuhnya putih, mukanya hitam, ada berbulu putih dahinya lalu sampai ke hidungnya, seri namanya, maha hitam , baik kita taruh rumah seperti menaruh benda yang baik-baik.
iv.                Dan keempat perkara, jika ada kucing itu putih ekornya, maka tubuhnya hitam bertompok putih, tiada harus di taruh di rumah ia menjauhi rugi tuannya.
v.                  Dan kelima perkara jika ada kucing  itu dadanya putih, bertambal putih maha itam4 cilakanya
vi.                Dan keenam perkara, jika ada kucing itu tubuhnya hitam, pipinya bertambal putih, itupun celakanya kucing.

3.5.2    Petua Alamat Binatang Naik Rumah dan Masuk Dusun
Dalab bab ini, manuskrip ini meramalmkan sesuatu berdasarkan petua apabila binatang naik rumah dan masuk kedalam dusun kita. Antara isinya :
i.                    Jika rama (rama-rama) hinggap di rumah kita, maka perlu beri sedekah dengan gading gajah dan kain sehelai, emas seemas, kan beroleh kain padahannya. Jika tiada ditunaikan, alamat akan kehilangan artanya (hartanya) atawa (atau) sakit empunya rumahnya.
ii.                  Jika besok anak tenggiling masuk ke halaman atawa (atau) naik rumah kita, perlu beri sedekah emas, kain sehelai, alamat beroleh hamba padahnya. Dan jika tiada bersedekah alamat papa pada waktu mati empunya rumahnya.
iii.                Jika kijang masuk dusun, maka bersedekah nasik kunyik, emas seemas, kain, sahaya, alamat beroleh kasih orang banyak padahannya. Maka jika tiada bersedekah, alamat mati isterinya serta hambanya.
iv.                Jika rusa masuk dusun, maka bersedekah halia dan lada dan taruh bikar dan taruh kancing dan emas dua emas, kain sehelai, alamat beroleh bekerhai Allah boleh jadi penghulu. Maka jika tiada bersedekah alamat isteri hilang
v.                  Jika anjing beranak di atas rumah, bersedekah dengan bubur masak, kain sehelai hijau warnanya, emas tiga emas, alamat beroleh sukacita lagi akan kaya padahannya. Jika tiada bersedekah anaknya terjual atau isteri lagi fitnah  banyak padahannya.
vi.                Jika babi masuk halaman atawa (atau) naik rumah, buat sarang di dalam padi kita di bendang, maka di tolak bala dengan emping segantang, emas seemas, kain sehelai, alamat beroleh hamba dan padi beras banyak padahannya. Jika tiada di tolak bala karam11 empunya rumahnya atawa (atau) mati hambanya.
vii.              Jika kucing beranak di atas kasur tempat tidur, atawa(atau) di atas riba kita, maka bersedekah emas seemas, kain putih sehelai, maka buat aruah rasul, alamat anak cucunya jadi pandita itu, atawa(atau)  beroleh kayaannya.

3.6       PETUA DAN AZIMAT
Bab petua dan azimat juga termasuk dalam bab ilmu nujum dalam manuskrip Melayu. Menurut buku Warisan Manuskrip Melayu (2002:  196) Manuskrip petua dan azimat banyak ditulis oleh masyarakat Melayu silam yang juga berkisar dalam kehidupan seharian mereka. Pelbagai aspek kehidupan dari menamakan anak, bercucuk tanam, binatang peliharaan, membina rumah, keharmonian rumah tangga dan banyak lagi yang sedikit sebanyak mempengaruhi atau pun mengawal kehidupan mereka.
3.6.1    Azimat
Dalam bab azimat, bukan semua azimat itu diciptakan untuk tujuan yang baik, malah didapati ada juga azimat yang tidak baik seperti ilmu pengasih untuk memikat wanita. Azimat ini jelas sekali boleh disalahgunakan untuk tujuan yang jahat. Azimat banyak mengguna atau merujuk kepada ayat al-Quran da nada juga yang menggunakan isim-isim yang dipercayai membawa perlindungan kepada seseorang atau memulihkan sesuatu keadaan. Cara azimat ini diapalikasi berbeza-beza mengikut keadaan. Ianya boleh ditulis, direndam dan kemudian diminum. Ada yang juga yang digantung di leher, diletakkan di atas dan bawah rumah serta berbagai cara lagi. 
 Tujuan utama azimat boleh dibahagikan kepada:
i.                    Keharmonian rumah tangga
ii.                  Tanaman
iii.                Keselamatan dll.
Terdapat juga berbagai jenis azimat lain seperti azimat penerang hati, pelaris perniagaan, azimat untuk menghilangkan rasa mengantuk, azimat untuk anak-anak yang selalu menagis dan tidak mahu minum susu, danpemanis muka az dan banyak lagi azimat-azimat yang menyentuh segala aspek dalam kehidupan.
3.6.1 Petua
Terdapat banyak petua dalam masyarakat Melayu. Antaranya ialah petua berkenaan dengan binatang peliharaan yang berkaitan dengan lembu, kucing, burung peliharaan sama ada sesuai atau tidak untuk dipelihara.
Menurut buku Warisan Manuskrip Melayu (2002:  200)  untuk membina rumah, nenek moyang kita banyak merujuk kepada petua agar rumah yang bakal dihuni itu membawa berkat dan kesejahteraan bagi keluarga berkenaan. Wujudnya banyak manuskrip petua membina rumah membuktikan pentingnya bahan ini. Manuskrip membina rumah memberi beberapa peraturan seperti memilih tempat yang sesuai, amalan ketika mendirikan rumah, bulan-bulan yang sesuai serta padah-padah yang bakal diterima jika rumah didirikan pada bulan-bulan yang tidak sesuai.
Terdapat juga beberapa petua berhubung dengan penanaman padi, menjaga padi dari penyakit, juga waktu mengambil beras untuk dimasak. Walau apa sekalipun petua dan jika kedengaran pelik sekalipun, petua-petua ini diciptakan berdasarkan pengalaman orang-orang tua dahulu yang ada waktunya elok juga jika kita terima. Bak kata pepatah, ‘orang yang tua itu terlebih dahulu makan garam’, jadi mungkin sekali mereka ini mempunyai dan mengetahui perkara-perkara yang tidak kita ketahui.

3.7       ILMU FIRASAT
Ilmu firasat adalah ilmu untuk mengetahui perilaku seseorang berdasarkan bentuk tubuh, tanda-tanda pada tubuh, wajah, bahkan bau keringat seseorang. Menurut buku Warisan Manuskrip Melayu (2002:  202), satu lagi ilmu tradisional yang amat menarik dan menakjubkan ialah ilmu firasat. Ilmu ini menyatakan baik atau buruk perilaku seseorang melalui tanda tahi lalat yang ada di tubuh manusia, bentuk tubuh badan, suara dan tanda-tanda yang lain. Ilmu firasat ini sama dengan ilmu alamat pergerakan badan.

3.8       ILMU RAKSI
Raksi atau kias adalah ilmu untuk meramalkan keserasian pasangan yang akan menikah; juga keserasian hari dan waktu untuk menjalankan suatu pekerjaan. Ilmu ini untuk mengetahui keadaan hubungan suami isteri berdasarkan abjad  nama  masing-masing  kerana setiap abjad itu mempunyai  nilai tersendiri dan jumlah yang diperolehi  dibuang sembilan-sembilan. Setiap  baki  yang ada  memberikan  gambaran  tertentu.  Baki  dilihat  secara berpasangan, contohnya satu sama satu, satu sama dua, satu sama enam,dua  sama  dua,  dua  sama  tujuh,  dua  sama  sembilan  atau  lapan  sama  lima , lapan sama tiga , lapan sama satu. Keterangan yang diberikan  berdasarkan  kias,  jika  satu  sama  satu mengambarkan  pasangan itu sukacita,  sebudi sebicara dan berkasih-kasihan . Mereka beroleh harta . Jika tinggal satu sama tiga, mereka berkelahi dan akhirnya bercerai. Jika tinggal  tiga sama tiga, pasangan itu tidak kekal dan mendatangkan kejahatan kepada mereka . Jika tinggal empat sama lapan , menggambarkan pasangan itu sentiasa berkasih-kasihan dan murah rezeki. Jika tinggal enam sama Sembilan , alamatnya baik tetapi pada akhirnya  ada  kejahatan . Terakhir,  jika tinggal sembilan sama sembilan mencerminkan  pasangan itu sempurna  lagi  baik  hati  kerana  Allah menolong  harta mereka tetapi dukacita hatinya dengan anak, suami atau isteri.

3.9       REJANG DAN KETIKA
Dalam buku Warisan Manuskrip Melayu (2002:  205) manuskrip dalam genre ini meramalkan sesuatu kebaikan atau keburukan yang akan menimpa seseorang berdasarkan bintang, waktu, hari dan bulan. Antara satu bab mengenai rejang menyebutkan :
Ini fasal pada menyatakan bilangan rejang pertama sehari bulan itu rejang kuda adapun kepada hari itu Allah Ta’ala menjadikan Adam alaihissalam barang kerja pun baik jika kita hendak mengadap raja pun baik atau kita bertanaman atau kita membeli berjual pun baik jikalau beranak baik budinya jadi penghulu dan jika sakit lekas sembuh dan jikalau berlayar tidak baik. (Manuskrip Ketika MSS 2344)
Secara mudahnya, rejang bolehlah dikatakan sebagai ilmu yang merujuk kepada binatang-binatang yang dihubungkan dengan ramalan terhadap suatu kejadian

KESIMPULAN
Bila kita memperkatakan tentang ilmu nujum atau astrologi , timbul  persoalan  sejauh  manakah  ahli nujum dapat membuat ramalan yang tepat  atau  sejauh  manakah ramalan itu boleh dipercayai?  Apapun, ilmu nujum atau astrologi dipraktikkan oleh hampir semua masyarakat besar dunia  sejak  zaman silam lagi hingga kini, termasuk dalam meramalkan keadaan ekonomi dunia dan kedudukan pasaran saham.  Dalam pada  itu saya ingin merujuk kepada tiga kes tentang ramalan ahli nujum yang menjadi  kenyataan.
 Pertama, bagi masyarakat Hindu  iaitu berdasarkan kisah dalam Hikayat Seri Rama , versi  Shellabear , Rawana yang memerintah Langkapuri diramalkan  bahawa suami kepada anaknya Sita Dewi akan menjadi musuh dan mengalahkannya.  Justeru , Rawana mengambil keputusan untuk membunuh Sita Dewi sebaik sahaja dia dilahirkan supaya Sita tidak sempat bersuami, namun hasrat Rawana dihalang oleh isterinya Mandudaki, jadi Sita cuma dikeluarkan dari istana dan dihanyutkan ke dalam sungai lalu ditemui oleh Maharisi Kala. Setelah besar Sita dikahwinkan denga Seri Rama. Ternyata Seri Rama telah mengalahkan Rawana.
Kedua, bagi masyarakat Melayu (Islam) yang  tergambar pada  zaman  pemerintahan  Firaun di Mesir .  Diramalkan bahawa seorang kanak-kanak lelaki yang baru lahir apabila dewasa akan menjadi musuh Firaun. Justru, Firaun bertindak membunuh semua bayi lelaki  yang    baru lahir. Menyedari tindakan Firaun itu, seorang ibu yang  baru  melahirkan  anak  lelaki,  telah  menghanyutkan anaknya ke dalam sungai,  yang  kemudiannya  ditemui dan dipelihara oleh isteri Firaun, bayi itu adalah Nabi Musa . Apabila dewasa, jelas sekali beliau menjadi musuh Firaun .
Ketiga, masyarakat Barat zaman moden iaitu ramalan tentang perkahwinan Putera Charles dengan Lady Diana. Sebelum perkahwinan berlangsung , pihak istana telah menyiarkan tarikh lahir Lady Diana iaitu 01 Julai 1961, jam 2.00 petang, dan tarikh lahir PuteraCharles ialah 14 November 1948, jam 7.14 petang. Berdasarkan tarikhlahir kedua-dua bakal pengantin itu, ahli nujum British membuat ramalan bahawa pasangan tersebut akan berakhir dengan tragedi .  Ramalan itu sampai ke   pengetahuan  istana,  tidak   lama kemudian pihak  istana telah mengubah waktu kelahiran Lady Diana dari pukul 2.00 petang ke pukul 7.45 petang . Setelah  mereka  berkahwin  dan  ternyata  berakhir  dengan  tragedi, mengesahkan ramalan ahli nujum British itu dan membuktikan waktu lahir Lady Diana yang sebenar ialah jam 2.00 petang . 
Ramalan yang ada dalam manuskrip Ilmu Nujum Melayu ini sebahagian  besarnya boleh diterima kerana ramalan dibuat mengikut formula atau kaedah tersendiri, dalam maksud bukan ramalan kosong.  Aspek   pernujuman  dan  kaedah  yang  digunakan  menunjukkan  sifat cendekia masyarakat berkenaan.
Buku yang berkaitan dengan Ramalan dan Nujum seperti Tajul Muluk dan Ilmu Bintang 7 atau 12 adalah contoh penulisan berkaitan dengan kepercayaan dan pola pikir masyarakat Melayu yang membicara tentang hubungan manusia dengan tanda-tanda alam seperti ombak, angin, dan bintang, tafsir mimpi, perubatan, perhubungan suami istri, ilmu pelangkah yang menentukan hari-hari baik dalam menjalankan usaha berdagang, berperang, atau bercocok tanam (yang dikenali sebagai ilmu kutika / ketika), jadual perhitungan hari baik dan nahas dalam satu tahun, ramalan atas barang-barang yang hilang hingga doa-doa yang dapat digunakan untuk keperluan tertentu.
Banyaknya manuskrip berkenaan ilmu nujum adalah bukti kuat yang mengatakan wujudnya amalan ilmu ini dlam masyarakat melayu.

Rujukan

WarisanManuskripMelayu. (2002). Kuala Lumpur: Perpustakaan 
Negara Malaysia


sumber : http://nujumabunawas.blogspot.com/

http://rumpunnusantara.blogspot.com/2009/10/kajian-bintang-dua-belas.html olehbazrulbahaman

8 comments:

  1. Mana saya nak cari kitab bintang 12..lama saya mencari.... selagi masih ada guru yang ada....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada yang pandai tafsir ke ws saya 01157558424

      Delete
  2. Boleh download file PDF (kitab Bintang 12) dari internet..

    ReplyDelete
  3. https://ia902701.us.archive.org/35/items/BintangDuaBelas/BintangDuaBelas.pdf

    ReplyDelete
  4. kalau kitab tib masih ada yang punya, kalau boleh saya tau ada situs nya ngak?

    ReplyDelete
  5. ada yang pandai tafsir ke ws saya 01157558424

    ReplyDelete