Untai Kata


counter

Thursday, 17 April 2014

Penerapan Karya Agung dalam P&P

PENERAPAN KARYA AGUNG MELAYU DALAM PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN DI BILIK DARJAH

MOHD FAISAL BIN ARSHAD
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Bahasa Melayu
Fakulti Bahasa dan Komunikasi
Universiti Pendidikan Sultan Idris

Abstrak
Kajian ini bertujuan untuk melihat proses penerapan karya agung Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Kajian ini berbentuk kepustakaan, iaitu setiap maklumat dan data dianalisis sepenuhnya berdasarkan sumber rujukan yang dipilih. Selain itu, pengkaji juga hanya membataskan kajian ini kepada subjek bahasa Melayu sahaja. Penelitian yang menyeluruh dibuat untuk melihat kesesuaian penggunaan karya agung Melayu sebagai bahan bantu dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Di samping itu, dibincangkan juga teknik-teknik penyampai pengajaran berkesan oleh guru. Berdasarkan maklumat daripada sumber rujukan, terdapat lebih daripada 10 teknik pengajaran, namun dalam kajian ini pengkaji hanya menghuraikan satu teknik sahaja, iaitu melibatkan cara mengaplikasikan penggunaan teknik tersebut.
Kata Kunci: penerapan, karya agung, pengajaran dan pembelajaran, teknik pengajaran.

1.0              PENGENALAN
Secara umumnya, karya agung merujuk kepada karya-karya unggul hasil nukilan penulis-penulis terdahulu. Hasil penulisan karya ini diangkat menjadi karya agung disebabkan nilai sejarah yang terdapat dalam inti kandungan kepengarangannya. Menurut Hassan Ahmad (2000:4) menyatakan bahawa tamadun sesuatu bangsa merupakan warisan daya cipta bangsa itu yang dapat dikenali dan dipelajari berdasarkan karya-karya ulung para karyawan, seniman, pemikir, ahli falsafah dan ilmuwan bangsa itu sepanjang sejarahnya. Tambahnya lagi, karya ulung ialah karya yang berjaya meninggalkan kesan seni, ilmu, falsafah dan nilai budaya dan sosial yang kekal dalam kesedaran atau psyche dan ingatan bersama bangsa itu sepanjang sejarahnya. Unsur mutu, nilai ketamadunan dan nilai kemanusiaan semestinya hadir dalam karya seperti itu (Hassan Ahmad, 2000:4). Selain itu, berikut merupakan petikan berkaitan perkembangan kesusasteraan tradisional Melayu:
Proses pembentukan tradisi dan ketamadunan yang sama berlaku di Alam Melayu, lahirnya daripada “fitrah” manusia untuk mengenal Penciptanya (proses metafizikal), daripada interaksi manusia dengan alam sekitarnya yang terdekat (proses pengalaman), dan melalui pertembungan masyarakat atau tradisi setempat (peribumi) dengan unsur-unsur tamadun luar (proses akulturasi). Pengalaman ini dirakamkan dan diungkapkan dalam kesusasteraan tradisional Melayu sepanjang zaman, pengalaman yang tidak terpisah oleh ruang tempat dan waktu, atau ruang sejarah, tetapi bersinambung untuk melahirkan warisan atau tradisi bersama yang kekal dalam ingatan atau minda bangsa Melayu hingga hari ini.
                                                                                  (Hassan Ahmad, 2000:2-3)

Pendapat ini disokong oleh Seri Lanang Jaya Haji Rohani, Abd. Rahman Napiah, Mohd. Rashid Md. Idris dan Naffi Mat (2013:3) yang menyatakan bahawa karya agung Melayu ialah karya yang melambangkan keunggulan daya cipta seniman, penulis dan pemikir bangsa Melayu dalam menggambarkan idealisme, nilai, pandangan hidup, adat, budi, kesedaran moral dan visi bangsa dan masyarakatnya melalui bentuk sastera dan seni yang tinggi nilainya sehingga kesan seni, budaya dan falsafah kekal sepanjang zaman dalam minda kolektif bangsa Melayu. Tambah mereka lagi, karya agung Melayu bererti karya agung yang ditulis atau diungkapkan atau dilisankan (pepatah, pantun, lipur lara dan lain-lain) dalam bahasa Melayu, tanpa mengambil kira kelompok mana bangsa atau etnik dalam kawasan Dunia Melayu ini, sama ada orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu, atau orang Melayu Brunei, Aceh, Bugis, Minangkabau dan lain-lain. Yang penting karya berkenaan mampu mencetuskan unsur-unsur pemikiran, sistem nilai dan kepercayaan, falsafah atau pandangan hidup bangsa Melayu turun-menurun dalam bentuk dan gaya yang hebat dan mengesankan (Seri Lanang Jaya Hj. Rohani et al., 2013:3).
            Seterusnya, dalam kajian ini pengkaji cuba melihat proses penerapan karya agung dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah, iaitu melihat kesesuaian dan kelebihan penggunaan teks karya agung kepada murid. Secara umumnya, dalam tidak kita sedari sebenarnya kita sudah sekian lama didedahkan dengan kisah-kisah kehidupan zaman dahulu sejak dari bangku sekolah rendah lagi. Berdasarkan pengalaman pengkaji, kisah tentang Hang Tuah, Badang dan sebagainya sudah acap kali diceritakan secara lisan oleh guru. Walaupun tidak diajarkan secara formal, namun kisah-kisah ini sebenarnya sudah berakar umbi dalam diri kita sejak kecil lagi. Jika ditinjau dari aspek pendidikan formal pula, penerapan karya agung lebih banyak ditekankan dalam subjek kesusasteraan Melayu di sekolah menengah. Buktinya, teks karya agung “Sulalatus Salatin: Sejarah Melayu” yang diselenggarakan oleh A. Samad Ahmad telah dijadikan bahan bacaan subjek kesusasteraan Melayu tingkatan enam. Selain itu, Menurut Ahmad Fauzi Mohd. Basri (1992) menyatakan bahawa mulai tahun 1960-an Misa Melayu menjadi bahan bacaan subjek kesusasteraan Melayu di sekolah menengah dan sejak itu Misa Melayu mula dikaji secara ilmiah. Tambahnya lagi, pada tahun 1970-an Misa Melayu dikaji dari segi sejarah dan sastera sebagai latihan ilmiah.
            Walau bagaimanapun, kajian tentang teks Misa Melayu dilihat agak kurang selepas tidak lagi digunakan sebagai bahan bacaan subjek kesusasteraan Melayu di sekolah menengah. Menyedari hakikat ini, pengkaji cuba mengenal pasti usaha yang boleh dilakukan untuk menerapkan kembali penggunaan teks karya agung dalam sesi pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah, terutamanya dalam subjek bahasa Melayu. Berikut diterangkan terlebih dahulu secara ringkas tentang konsep pengajaran dan pembelajaran dalam dunia pendidikan. Secara umumnya, sesi pengajaran dan pembelajaran merupakan dua aktiviti yang saling berkait rapat. Sesi pengajaran merujuk kepada aktiviti guru dalam menyampaikan kandungan pelajaran manakala pembelajaran pula merujuk kepada aktiviti murid untuk mendapatkan kandungan pelajaran. Menurut Adenan Ayob & Khairuddin Mohamad (2012:262) mentakrifkan bahawa pengajaran merupakan pelaksanaan melibatkan usaha guru untuk membimbing, menggalak dan memotivasikan murid supaya mengambil inisiatif untuk belajar demi memperoleh ilmu pengetahuan dan menguasai kemahiran.
Selain itu, Adenan Ayob, Kamariah Abu Bakar, Zakaria Kasa & Aida Suraya Md Yunus (2011:27) menyatakan bahawa mengikut fahaman ahli psikologi teori behaviorisme, pembelajaran pula merupakan satu proses perubahan tingkah laku yang berlaku pada seseorang. Ada juga berpendapat bahawa pembelajaran merupakan keupayaan seseorang berubah daripada tidak boleh melakukan sesuatu perbuatan kepada boleh melakukannya. Pembelajaran boleh dikatakan satu keputusan daripada pengalaman atau interaksi dengan persekitaran yang akan meningkatkan tahap kefahaman seseorang dalam menempuh kehidupan. Hal ini turut dipersetujui oleh Morgan dan King yang menganggap pembelajaran itu sebagai apa sahaja tingkah laku yang kekal akibat pengalaman yang telah diperoleh atau latihan yang telah dijalani (Kamarudin Hj. Husin, 1997:40). Di samping itu, Kamarudin Hj. Husin (1997:39) pula mentakrifkan pembelajaran sebagai satu proses mengakumulasi maklumat dan pengalaman secara berterusan, yang berlaku dalam diri seseorang sejak ia dilahirkan, sama ada disedari ataupun tidak disedari. Oleh itu, kajian ini akan memfokuskan kepada penerapan karya agung Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.
2.0              OBJEKTIF KAJIAN
Dalam kajian ini, pengkaji telah menetapkan beberapa objektif yang hendak dicapai. Objektif yang hendak dicapai adalah seperti berikut:
i. Mengenal pasti kesesuaian penggunaan karya agung Melayu sebagai bahan bantu dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.
ii. Mengenal pasti teknik pengajaran berkesan untuk menerapkan penggunaan karya agung Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.
iii. Menilai kelebihan penggunaan karya agung Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.
3.0              PERSOALAN KAJIAN
Berdasarkan objektif kajian yang hendak dicapai, pengkaji menggariskan tiga persoalan kajian seperti berikut.
i. Adakah sesuai menggunakan karya agung Melayu sebagai bahan bantu dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah?
ii. Apakah teknik pengajaran berkesan untuk menerapkan penggunaan karya agung Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah?
iii. Apakah kelebihan penggunaan karya agung Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu?
4.0              KEPENTINGAN KAJIAN
Menurut Hassan Ahmad (2000:32) menyatakan bahawa melalui sastera tradisional Melayu kita melihat suatu gambaran yang jelas tentang budaya dan pandangan hidup orang Melayu. Tambahnya lagi, bahasa yang kita lihat dalam puisi dan peribahasa Melayu lahir dari minda bangsa yang cukup peka terhadap keindahan alam fauna dan floranya, terhadap pentingnya budi pekerti manusia sebagai nilai sosial, nilai moral dan fungsi adat dalam kehidupan bermasyarakat, berkampung, dan berjiran, dan terhadap pentingnya keadilan sebagai asas keamanan masyarakat dan negeri. Selain itu, orang Melayu kuat berpegang kepada adat kerana adat membentuk perpaduan dan peraturan dalam masyarakat, lawannya ialah anarki (Hassan Ahmad, 2000:33).
Berdasarkan pernyataan tersebut, memberikan pemahaman kepada kita bahawa sememangnya isi kandungan sesebuah karya agung Melayu itu mempunyai nilai pendidikan yang hebat dan perlu dikaji oleh generasi muda. Menyedari hakikat ini, pengkaji melihat bahawa satu pembaziran sekiranya hikayat-hikayat lama ini tidak didedahkan kepada masyarakat, terutamanya murid sekolah. Hal ini berpadanan dengan pepatah Melayu, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Pengkaji cuba mengenal pasti kesesuaian penggunaan karya agung Melayu sebagai bahan bantu dalam pengajaran dan pembelajaran  di bilik darjah Pengkaji melihat bahawa karya agung Melayu boleh digunakan sebagai bahan bantu semasa set induksi dan juga fasa lain dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
            Fokus kajian juga lebih kepada murid sekolah menengah kerana mengikut teori kognitif Jean Piaget, pemikiran murid pada peringkat ini sudah berada pada tahap sintesis, iaitu murid sudah boleh membuat rumusan terhadap sesuatu perkara. Jika kita sedar sebelum ini penggunaan karya agung Melayu hanya tertumpu kepada pengajaran dan pembelajaran subjek kesusasteraan Melayu semata-mata. Hal ini sepatutnya tidak berlaku kerana terdapat pelbagai pengajaran, falsafah, idealisme dan sebagainya dalam teks-teks karya agung Melayu. Dengan perkataan lain, pihak yang terlibat seharusnya dapat memahami situasi ini supaya penggunaan karya agung Melayu lebih meluas dalam semua subjek yang terdapat di sekolah, misalnya subjek bahasa Melayu, Sejarah, Sivik dan sebagainya. Seterusnya, diharapkan dapat melahirkan murid yang mempunyai jati diri dan kenal sejarah bangsanya.
5.0              METODOLOGI KAJIAN
Kajian ini bertujuan untuk melihat penerapan karya agung Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Kajian ini berbentuk kepustakaan (library research), iaitu meneliti sumber maklumat berdasarkan buku-buku rujukan yang terdapat di perpustakaan. Pengkaji meneliti setiap maklumat yang terdapat dalam sumber-sumber rujukan yang terpilih dengan memfokuskan kepada penerapan karya agung Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran subjek bahasa Melayu.
            Antara buku yang menjadi sumber rujukan utama pengkaji ialah Sulalatus Salatin: Sejarah Melayu dan Misa Melayu. Melalui sumber rujukan ini pengkaji cuba mengenal pasti kisah-kisah positif yang boleh diselitkan dalam perbincangan kajian ini. Selain itu, pengkaji juga menggunakan beberapa sumber rujukan sampingan seperti buku Pengenalan Konsep dan Gagasan Karya Agung Yayasan Karyawan, Pengajaran Sastera dalam Pendidikan Bahasa Melayu dan sebagainya. Sumber rujukan ini dipilih sebagai pelengkap kepada isi perbincangan yang akan dikemukakan oleh pengkaji dalam bahagian yang seterusnya.
6.0              DAPATAN KAJIAN
6.1       Karya Agung Melayu sebagai Bahan Bantu Mengajar
Secara umumnya, dalam dunia pendidikan di Malaysia karya agung Melayu turut berada dalam genre sastera. Menurut Koh Boh Boon (1994) menyatakan bahawa Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu KBSM telah memperuntukkan satu waktu dalam seminggu bagi Pengajaran Sastera dalam Pendidikan Bahasa Melayu (PSPBM). Tambahnya lagi, penyelidikan yang telah dijalankan mendapati bahawa pada amnya guru bahasa Melayu kurang memahami falsafah PSPBM. Mereka juga kurang yakin dan cekap dalam usaha menjalankan program PSPBM di sekolah mereka. Hal ini menunjukkan kepada kita bahawa pihak kerajaan sudah menyediakan satu medium kepada guru-guru untuk mendedahkan karya-karya sastera ini kepada murid. Walaupun kita sedia maklum bahawa teks sastera yang hendak diajarkan telah siap dipilih dari peringkat awal, namun pada pengamatan pengkaji tidak salah sekiranya pada hari-hari tertentu guru menggunakan teks daripada karya agung Melayu sebagai lencongan daripada rutin kebiasaannya.
            Hal ini berpadanan dengan pendapat yang dikemukakan oleh Rahman Shaari (1990) dalam Koh Boh Boon (1994:1-2) yang menyatakan bahawa terdapat dua sebab mengapa sastera menjadi bahan yang menarik. Pertama, ‘bahan sastera menggunakan bahasa secara yang terbaik’ dan ‘jika bahan yang dipilih itu berupa karya atau sebahagian daripada karya sastera yang bermutu, maka bahasanya tetap menarik, terutamanya daripada sudut keindahan’. Kedua, ‘bahan sastera memiliki daya tarikan yang dapat menimbulkan minat untuk membacanya’, dan daya tarikan ini berpunca daripada sifat karya sastera yang selalunya memiliki ciri-ciri menghibur’. Berdasarkan pendapat yang dikemukakan oleh Rahman Shaari (1990) ini, Koh Boh Boon (1994) merumuskan bahawa sudah tentu jika dipilih secara teliti dari segi mutunya, dan dirancang secara bijak dari sudut penggunaannya, bahan sastera boleh menjadi bahan pengajaran yang tinggi potensinya dan akan mendatangkan pelbagai manfaat kepada murid dalam proses pendidikan bahasa Melayu.
            Seterusnya, pengkaji melihat terdapat hubungan yang signifikan semasa sesi pengajaran dan pembelajaran komponen sastera (KOMSAS). Hal ini demikian kerana fungsi sesebuah pantun, syair, gurindam, seloka, sajak, cerpen, novel, drama dan sebagainya yang terdapat dalam buku antologi bermatlamat untuk memberikan nasihat dan pengajaran kepada murid selepas membacanya. Oleh itu, tidak salah sekiranya guru menggunakan teks daripada karya agung Melayu sebagai bahan tambahan kepada kandungan pelajaran kerana pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid akan memperoleh ilmu dan manfaat yang sama, iaitu kesan positif daripada pembacaannya. Misalnya, guru boleh bersoal jawab dengan murid cara untuk menjadi seorang manusia yang berguna. Seterusnya, mengaitkan pula dengan masa depan murid tersebut yang mungkin bakal menjadi pemimpin untuk sesebuah organisasi, masyarakat, keluarga dan sebagainya. Guru boleh bersoal jawab tentang ciri-ciri yang perlu mereka tanamkan dalam diri mereka dengan mengambil contoh daripada kisah yang terdapat dalam karya agung Melayu. Berikut merupakan contoh petikan daripada Misa Melayu:
Syahadan baginda itulah lagi bertuah lagi berdaulat dan arif bijaksana, bangsawan lagi dermawan pada barang segala bicara dan perintah hukum Allah dan hukum istiadat negeri memelihara segala rakyat. Maka beberapa kali didatangi segala bahaya musuh dan seteru, maka dengan berkat tuah istimewa pula dengan daulat baginda dan baik akal bicaranya tiadalah dibiari Allah Taala sampai kepadanya segala mara bahaya itu, adanya
     (Misa Melayu, 1992:3)

            Berdasarkan petikan ini, murid boleh mengambil contoh ciri-ciri yang dimiliki oleh Sultan Iskandar Zulkarnain semasa baginda memimpin takhta pemerintahan negeri Perak Darul Ridzuan. Di samping itu, menurut Koh Boh Boon (1994) menyatakan bahawa karya sastera Melayu boleh digunakan oleh guru bahasa Melayu sebagai satu bahan rangsangan untuk mencapai objektif-objektif pendidikan bahasa Melayu seperti:
i. Menanam tabiat suka membaca.
ii. Memupuk penghayatan dan penghargaan terhadap keindahan bahasa Melayu.
iii. Mengayakan perbendaharaan kata yang aktif.
iv. Meninggikan kemahiran-kemahiran berbahasa terutamanya kemahiran bertutur dan menulis.
v. Menyemai nilai-nilai murni dan positif.
Seterusnya, bercakap dalam konteks luar daripada pelajaran komponen sastera (KOMSAS), pengkaji melihat bahawa karya agung Melayu juga sesuai dijadikan sebagai bahan bantu dalam sesi pengajaran dan pembelajaran bahagian lain dalam subjek bahasa Melayu seperti penulisan karangan, rumusan, ringkasan dan sebagainya. Menurut Adenan Ayob & Khairuddin Mohamad (2012:136) menyatakan bahawa pembelajaran berpusatkan bahan bermaksud pergantungan kepada bahan untuk mencapai sesuatu objektif pembelajaran. Dalam hal ini, interaksi dan komunikasi berlaku antara murid dengan bahan pembelajaran. Elemen berdikari, kecekapan dan kemahiran penggunaan sesuatu bahan pembelajaran dititikberatkan. Justeru pembelajaran menjadi lebih bermakna, menarik dan berkesan, manakala peluang interaksi dalam kalangan murid meningkat. Sifat sosial yang positif juga dapat dipupuk menerusi kaedah kumpulan kecil, uji kaji, projek, perbincangan dan sebagainya (Adenan Ayob & Khairuddin Mohamad, 2012:136).
Tambah mereka lagi, pengetahuan abstrak dapat bertukar menjadi konkrit dengan adanya bahan-bahan yang sesuai mengikut keperluan pembelajaran. Sumber pembelajaran dikaitkan dengan manusia, bahan bercetak, bahan audio visual dan komputer. Paparan sumber pembelajaran diperlihatkan seperti berikut:
Jadual 6.1
Jadual Sumber Pembelajaran

Manusia
·         Rakan sebaya
·         Guru
·         Pakar
·         Pegawai sumber
Bahan bercetak
·         Buku
·         Majalah
·         Jurnal
·         Ensiklopedia
·         Akhbar
·         Kad katalog
·         Kamus
·         Manuskrip
Bahan audio visual
·         Video
·         Filem
·         Mikrofilem
Komputer
·         You tube
·         Internet
·         Slaid
·         Blog
Sumber: Adenan Ayob & Khairuddin Mohamad (2012)

6.1.1    Kriteria Pemilihan Bahan
Menurut Adenan Ayob & Khairuddin Mohamad (2012) menyatakan bahawa sesuatu pemilihan bahan pengajaran oleh guru perlu memenuhi beberapa kriteria utama. Kriteria-kriteria utama berkenaan dipaparkan seperti berikut.
Jadual 6.2
Kriteria Pemilihan Bahan Pengajaran

·         Bahan pengajaran perlu bersesuaian dengan sesuatu aktiviti murid. Isi kandungannya perlu tepat dan berkait rapat dengan sesuatu topik yang hendak diajarkan.
·         Bahan pengajaran perlu ada implikasi idea-idea yang asli dan tersendiri. Bahan pembelajaran boleh membantu guru dalam menyampaikan sesuatu konsep dengan lebih mudah, tepat dan pantas. Murid pula dapat mempelajari sesuatu konsep dengan mantap, penuh minat dan lebih kekal dalam ingatan.
·         Bahan pengajaran perlu menarik dan berkesan untuk menimbulkan keseronokan serta minat murid, misalnya penggunaan grafik berwarna-warni dan terdapat variasi interaktif.
·         Bahan pengajaran perlu disediakan dengan kos yang rendah dan berpatutan. Tidak ada gunanya jika bahan pengajaran menelan kos perbelanjaan terlalu tinggi, termasuk masa yang diambil untuk menyediakannya.
·         Bahan pengajaran perlu ada implikasi nilai-nilai murni yang tinggi. Guru tidak harus menyediakan bahan-bahan yang mengandungi sesuatu unsur yang negatif.

  Sumber: Adenan Ayob & Khairuddin Mohamad (2012)

Berdasarkan kepada dua jadual berikut, memberikan pemahaman kepada pengkaji bahawa sesuatu bahan bantu mengajar itu perlu dirancang penggunaannya terlebih dahulu sebelum seseorang guru itu masuk ke kelas. Selain itu, bahan yang digunakan haruslah dapat menarik minat murid untuk terlibat secara aktif dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Oleh itu, pengkaji berpendapat bahawa jika guru ingin menggunakan bahan daripada karya agung Melayu sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran, bahan tersebut perlu diintegrasikan terlebih dahulu. Istilah integrasi yang digunakan oleh pengkaji ini merujuk kepada transformasi yang perlu dilakukan oleh seseorang guru tersebut. Pengkaji melihat bahawa penggunaan video merupakan medium yang sesuai bagi menyelesaikan masalah ini. Hal ini demikian kerana video menggabungkan pelbagai unsur multimedia lain seperti teks, grafik, animasi dan audio. Dengan kata yang lebih mudah, guru perlu mengolah teks karya agung tersebut dan menghasilkan video yang menyamai maksud kandungan teks tersebut. Misalnya, menghasilkan video yang menggunakan teks yang tidak statik berdasarkan petikan berikut:
“Hamba dengar ada Hikayat Melayu dibawa oleh orang dari Goa; barang kita perbaiki kiranya dengan istiadatnya, supaya diketahui oleh segala anak cucu kita yang kemudian daripada kita, dan boleh diingatkan, oleh segala mereka itu. Dan adalah beroleh faedah ia daripadanya.”
(Sulalatus Salatin, 2006:xxi-xxii)

Petikan di atas memberikan gambaran kepada kita tentang usaha yang dilakukan oleh warga terdahulu dalam usaha memelihara sejarah bangsa keturunan kita. Selain itu, Kamaruddin Husin (1988) menggariskan beberapa kepentingan yang boleh diterap daripada bahan pengajaran. Kepentingan-kepentingannya adalah seperti berikut:
        i.            Mewujudkan rangsangan dan motivasi murid.
      ii.            Menjadikan pembelajaran lebih kekal dan tekal.
    iii.            Menyediakan pengalaman baharu kepada murid yang tidak boleh didapati dengan mudah oleh cara-cara lain.
    iv.            Menjadikan pembelajaran lebih dalam dan beraneka ragam.
      v.            Menguatkan kefahaman murid.

6.1.2    Karya Agung Melayu sebagai Set Induksi
Menurut Adenan Ayob & Khairuddin Mohamad (2012) menyatakan bahawa kemahiran induksi juga dikenali sebagai set induksi bermaksud aktiviti ringkas yang dijalankan dalam tempoh yang singkat untuk merangsang, memotivasikan dan mengembalikan fokus murid kepada tema atau tajuk pelajaran yang akan disampaikan guru di dalam bilik darjah.
Tambahnya lagi, kemahiran induksi membicarakan konsep permulaan sesuatu projek pengajaran dan pembelajaran. Tujuan utama kemahiran ini untuk membina aliran fikiran murid-murid, selain menimbulkan minat mereka supaya dapat memusatkan perhatian terhadap isi pelajaran. Penelitian konsep kemahiran ini merupakan satu cara permulaan pengajaran bahasa yang berimpak tinggi dan dinamik (Adenan Ayob, Mohd Rashid Md Idris & Mohd Ra’in Shaari, 2010). Antara objektif kemahiran induksi ialah
        i.            Menarik perhatian murid.
      ii.            Memotivasikan murid.
    iii.            Mengaitkannya dengan pengalaman lepas.

Seterusnya, walaupun fasa set induksi hanya 5 hingga ke 7 minit, namun kemahiran set induksi tetap memberikan kesan yang sama dengan fasa lain dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Berikut merupakan kesan kemahiran set induksi:
        i.            Motivasi murid-murid terhadap pelajaran akan meningkat. Murid-murid menunjukkan persediaan yang tinggi untuk mengikuti semua aktiviti pengajaran yang disediakan guru selanjutnya.
      ii.                        Murid akan menumpukan perhatian terhadap pelajaran yang akan disampaikan. Kesannya membolehkan guru menjalankan aktiviti pengajaran dengan lancar tanpa sebarang gangguan yang tidak diingini.
    iii.                   Murid-murid juga boleh menggunakan pengetahuan yang lepas untuk membina konsep yang baharu dengan lebih mudah dan bermakna.
    iv.             Murid-murid bersedia dan berusaha bersungguh-sungguh untuk menjalankan tugas dan aktiviti yang diberikan guru.
      v.                             Aktiviti pengajaran dan pembelajaran akan menjadi aktif dan menyeronokkan.
    vi.            Disiplin murid dapat dikurangkan kerana aktiviti induksi dapat menarik minat murid serta menumpukan sepenuhnya perhatian dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran selanjutnya.
Berdasarkan konsep, objektif dan kesan daripada kemahiran set induksi ini, pengkaji merumuskan bahawa guru perlu kreatif semasa mengendalikan fasa tersebut. Kebiasaannya, kebanyakan guru akan menggunakan kemudahan teknologi sebagai medium untuk mengendalikan fasa ini. Walau bagaimanapun, berdasarkan pengamatan pengkaji melihat bahawa penggunaan teknologi seperti video, audio, animasi dan sebagainya dengan kerap juga boleh menimbulkan rasa bosan dalam diri murid. Pengkaji berpendapat tidak salah sekiranya guru menggunakan teks karya agung Melayu yang mengandungi tulisan Jawi lama sebagai bahan bantu mengajar semasa set induksi. Guru boleh mengedarkan lembaran kerja kepada setiap murid dan meminta mereka untuk merumikan teks tersebut. Sudah pasti akan terdapat kesalahan dari segi nama individu, tempat dan sebagainya semasa proses penterjemahan tersebut. Hal ini sudah pastinya akan mewujudkan suasana lucu semasa murid membentangkan hasil kerja mereka. Seterusnya, secara tidak langsung akan menimbulkan rasa minat murid untuk terus membaca teks karya agung Melayu yang lain.
6.2       Teknik Berkesan Penyampaian Pengajaran Guru
Menurut Adenan Ayob & Khairuddin Mohamad (2012:201) menyatakan bahawa selain kaedah pengajaran, teknik juga dapat membantu guru untuk menyampaikan pengajaran yang berkesan. Teknik yang digunakan hendaklah berharmoni dengan kaedah. Dalam bab ini, penerangan diberikan dengan menyentuh beberapa teknik lazim untuk pengajaran bahasa. Ini membabitkan teknik drama yang melibatkan pecahan-pecahan khusus. Di samping itu, dibicarakan teknik permainan bahasa, latih tubi dan bercerita.
Jadual 6.3
Teknik Penyampaian Pengajaran Berkesan

Teknik Drama
·         Merupakan satu pertunjukan yang berlaku penyatuan antara lakonan dan pengucapan atau persembahan gerak laku serta melakonkan atau meniru watak-watak.
·         Drama harus ada persoalan, tindakan, perkembangan, klimaks dan kesimpulan.
·         Melibatkan pergerakan tubuh badan, selain berkait dengan segala bentuk perlakuan yang meliputi semua kegiatan kehidupan manusia.
·         Dilakonkan oleh watak-watak tertentu sebagai usaha untuk mencerminkan keadaan sebenar atau meniru cara dan bentuk kegiatan-kegiatan yang berlaku dalam masyarakat.
·         Tujuan teknik drama digunakan untuk:
-          Melatih murid mengaplikasikan unsur bahasa, paralinguistic; jeda, nada dan intonasi dan bukan linguistik; mimik muka, gerak tangan, kepala dan sebagainya dengan berkesan dalam sesuatu interaksi bahasa atau perbuatan.
-          Dapat mendorong dan merangsang murid untuk menghubungkan perasaan dengan subjek yang dipelajari.
-          Murid juga bebas meluahkan perasaan, membuat penemuan, memberi dan berkongsi sesuatu.
-          Sebagai salah satu alat bantu pengajaran dan pembelajaran.
-          Dapat menimbulkan keseronokan dan menyuburkan sahsiah.
Mimos
·         Aktiviti lakonan yang mengutamakan gerak laku seluruh anggota dan ekspresi muka bagi menyampaikan idea, cerita, perasaan dan emosi pelakon tanpa dialog.
Arca
·         Aktiviti dilakukan secara spontan.
·         Menggunakan bahan sokongan seperti patung papet dan lain-lain.
Improvisasi
·         Dilakukan secara spontan.
·         Mengisahkan kejadian atau peristiwa atau situasi sebenar.
Main Peranan
·         Murid melakonkan satu watak daripada satu suasana yang dipetik daripada peristiwa, novel, cerita atau situasi.
Simulasi
·         Aktiviti ini menggunakan elemen dunia sebenar, selain dapat dibentuk serta dipersembahkan di dalam bilik darjah.
Teater Bercerita
·         Melibatkan seorang pencerita yang digabungkan beberapa orang pelakon.
·         Pencerita akan menyampaikan cerita, manakala pelakon beraksi mengikut watak dalam cerita.
Pantomim
·         Aktiviti lakonan situasi tanpa dialog, skrip akan dibaca oleh murid lain yang mengiringi sesuatu lakonan.
Mestamu
·         Murid melagukan sajak atau puisi tanpa muzik.
Dikon
·         Murid mendeklamasikan sajak.
·         Beberapa orang murid melakonkan aksi yang sesuai dengan maksud sajak supaya mudah mengingatinya.
Teknik Permainan Bahasa
·         Belajar bahasa melalui permainan.
·         Bantu murid memperoleh latihan intensif dan pembelajaran bermakna.
Teknik Latih Tubi
·         Merupakan aktiviti pengulangan fakta atau kecekapan bertujuan mencapai taraf penguasaan kemahiran dan kekekalannya.
·         Sesuai digunakan untuk pengajaran bahasa Melayu.
Teknik Bercerita
·         Sesuai untuk membina kecekapan berbahasa murid.
·         Mampu meningkatkan penguasaan murid dalam kemahiran bahasa.

  Sumber: Adenan Ayob & Khairuddin Mohamad (2012)

            Berdasarkan jadual berikut memberikan pengetahuan kepada kita bahawa dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu terdapat lebih daripada 10 teknik yang boleh diaplikasikan. Hal ini secara tidak langsung dapat mewujudkan variasi teknik yang tidak membosankan murid. Namun begitu, dalam kajian ini pengkaji hanya akan menerangkan secara terperinci tentang satu teknik pengajaran sahaja, iaitu pengkaji memilih teknik improvisasi. Berikut merupakan contoh aplikasi teknik improvisasi:
Jadual 6.4
Aplikasi Teknik Improvisasi

Aktiviti
·         Dilakukan secara spontan.
·         Mengisahkan kejadian atau peristiwa atau situasi sebenar.
·         Murid-murid diberikan masa antara 10 hingga 15 minit untuk berfikir dan menyusun dialog.
Penglibatan
·         Dijalankan dalam kumpulan antara dua hingga lima orang murid.
Genre
·         Drama, cerpen novel dan prosa klasik.

            Berdasarkan jadual berikut, pengkaji akan menghuraikan bagaimana seorang guru boleh menggunakan teknik improvisasi ini sebagai medium penerapan karya agung Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah, terutamanya dalam subjek bahasa Melayu. Pertama guru perlu menyediakan situasi yang dipilihnya daripada mana-mana teks karya agung Melayu. Kemudian membahagikan murid kepada beberapa kumpulan kecil. Seterusnya, murid akan melakukan aksi mengikut tajuk tugasan yang diterima oleh mereka. Selepas selesai semua murid melakukan aktiviti tersebut, guru perlu menerangkan tentang bagaimana situasi-situasi itu boleh dirancangnya, iaitu mengaitkannya dengan teks daripada karya agung. Akhirnya, guru perlu membaca keseluruhan teks yang digunakan supaya murid mendapat gambaran yang menyeluruh berkaitan aktiviti yang dilakukannya bersama rakan-rakan sebelum ini.
7.0              Kesimpulan
Kesimpulannya, kajian ini dijalankan sebagai usaha untuk melihat proses penerapan karya agung Melayu dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Dalam kajian ini pengkaji lebih memfokuskan kepada pengajaran dan pembelajaran subjek bahasa Melayu. Selain itu, perbincangan lebih menekankan kepada murid sekolah menengah berbanding sekolah rendah disebabkan oleh faktor kematangan pemikiran yang berbeza. Pengkaji juga meninjau kesesuaian penggunaan teks karya agung Melayu dalam sesi pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu berdasarkan maklumat dan data yang diperoleh daripada sumber-sumber rujukan yang terpilih.

           Di samping itu, pengkaji juga turut mengupas kepentingan teknik pengajaran yang sering diabaikan oleh guru kerana kebanyakan guru lebih menekankan kepada kaedah pengajaran. Dalam kajian ini, pengkaji menyenaraikan lebih daripada 10 teknik penyampaian pengajaran berkesan oleh guru mengikut maklumat yang didapati dalam buku rujukan terpilih. Secara keseluruhannya, pengkaji merumuskan bahawa untuk menerapkan karya agung Melayu dalam sesi pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah bukanlah sesuatu yang sukar sekiranya guru yang terlibat kreatif merancang bentuk dan gaya pengajarannya. Di samping itu, kesedaran guru juga perlu dalam usaha melihat kajian ini berjaya kerana guru merupakan watak penting yang boleh menyampaikan kisah-kisah yang terkandung dalam karya agung Melayu kepada murid. Justeru, penguasaan ilmu karya agung perlu terlebih dahulu dikuasai oleh guru sebelum beliau menyampaikan semula kepada anak didiknya.

Bibliografi

Adenan Ayob & Khairuddin Mohamad. (2012). Kaedah pengajaran 
bahasa MelayuSelangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd.

Adenan Ayob, Kamariah Abu Bakar, Zakaria Kasa & Aida 
Suraya Md Yunus. (2011). Multimedia dalam pengajaran 
bahasa Melayu. Tanjong Malim: Emeritus Publications.

Ahmad Fauzi Mohd. Basri. (pngr). (1992). Misa Melayu
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

A. Samad Ahmad. (1979). Sulalatus salatin: sejarah Melayu. Kuala 
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Hassan Ahmad. (Ed.). (2000). Pengenalan konsep dan 
gagasan karya agung yayasan karyawan. Kuala Lumpur: 
Yayasan Karyawan.

Kamarudin Hj. Husin. (1997). Psikologi bilik darjah asas 
pedagogi. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.

Koh Boh Boon. (1994). Pengajaran sastera dalam pendidikan 
bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.

Mohd Rashid Md Idris & Abu Hassan Abdul. (2010). Falsafah 
pendidikan kebangsaan. Tanjong Malim: Emeritus Publications.

Seri Lanang Jaya Hj. Rohani, Abd. Rahman Napiah, Mohd. 
Rashid Md. Idris & Naffi Mat. (2013). Penghayatan karya 
agung Melayu. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

1 comment:

  1. Assalamualaikum wbt. Saya mohon untuk menggunakan tesis ini untuk jadikan bahan untuk membuat ulasan berkaitan dengan sulaltus alatain. Terima kasih

    ReplyDelete