Untai Kata


counter

Saturday, 19 April 2014

Penggunaan Kata Partikel dalam Sulalatus Salatin

Penggunaan Kata Partikel dalam Karya Sulalatus Salatin
Wan Su Aida binti Wan Mohamad
Universiti Pendidikan Sultan Idris
sue_eda91@yahoo.com

ABSTRAK
            Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat dan menganalisis penggunaan kata partikel bahasa Melayu dalam karya agung, iaitu Sulalatus Salatin.  Kata partikel juga merupakan komponen dalam kata penegas.  Penggunaan kata partikel sangat meluas digunakan dalam karya kesusasteraan klasik ini serta hikayat-hikayat lain.  Antara aspek yang dikaji ialah jenis-jenis kata partikel, kedudukan kata partikel dalam ayat, serta tahap penggunaan kata partikel dalam ayat pada masa kini.  Kajian hanya dilakukan meliputi sebahagian bab daripada karya Sulalatus Salatin. Kajian mengenai penggunaan kata partikel dalam karya ini sangat menarik dan dapat dilihat perbezaan penggunaan kata partikel dalam penulisan pada masa ini dan juga pada zaman tradisional. 

1.0 PENGENALAN
Tatabahasa merupakan aspek yang sangat penting dalam bidang penulisan.  Tatabahasa merupakan bidang yang mengkaji proses perkataan dan proses pembinaan ayat dan sering berkaitan dengan rumus-rumus bahasa.  Kata partikel pula merupakan golongan kata penegas.  Penggunaan kata partikel adalah penting dalam menghasilkan ayat serta penulisan yang baik.  Kata partikel merupakan partikel kata yang membentuk kata penegas.  Masyarakat tradisional menghasilkan karya tanpa terikat dengan rumus-rumus tatabahasa.  Oleh sebab itulah, keadaan ayat kebiasaanya panjang-panjang, struktur ayat adalah songsang dan pasif serta penggunaan kata partikel yang sangat meluas dalam penulisan.  Dapat dilihat bahawa kajian terhadap kata partikel dalam karya agung adalah terbatas.  Sehubungan dengan itu, kajian dilakukan untuk melihat sejauh manakah penggunaan kata penegas atau kata partikel dalam karya Sulalatus Salatin.

2.0 OBJEKTIF KAJIAN
Kata partikel merupakan aspek yang sangat penting dalam menghasilkan penulisan yang baik.  Sehubungan dengan itu, pengkaji akan menetapkan beberapa obejktif yang ingin dicapai melalui analisis yang dijalankan berdasarkan karya Sulalatus Salatin.  Antara objektif kajian ini dijalankan adalah bertujuan untuk :
2.1 mengenal pasti jenis-jenis kata partikel yang digunakan dalam karya Sulalatus Salatin
2.2 mengetahui kedudukan kata partikel dalam binaan ayat yang terkandung dalam karya Sulalatus Salatin
2.3 menganalisis penggunaan kata partikel dalam bidang penulisan pada masa ini

3.0 PERSOALAN KAJIAN
Berdasarkan objektif dan matlamat kajian terhadap kata partikel dalam karya Sulalatus Salatin, kajian ini akan menjawab beberapa persoalan seperti yang berikut :
3.1 Apakah jenis-jenis kata partikel yang terkandung dalam karya Sulalatus Salatin?
3.2 Di manakah kedudukan kata partikel dalam binaan ayat yang sering digunakan dalam karya Sulalatus Salatin?
3.3 Sejauhmanakah kekerapan penggunaan kata partikel dalam bidang penulisan pada masa ini?

4.0 KEPENTINGAN KAJIAN
Kajian mengenai kata penegas ini sangat penting dalam menganalisis makna penggunaan dalam ayat.  Hal ini demikian kerana, kata penegas atau kata partikel ini boleh mengubah makna sesuatu ayat.  Tambahan lagi, analisis dijalankan bagi melihat kekerapan penggunaan kata partikel yang digunakan dalam karya.  Hal ini mampu memberi gambaran perbezaan penggunaan kata partikel dalam bidang penulisan pada zaman tradisional dengan zaman ini.  Kajian yang dijalankan juga adalah bertujuan untuk menyingkap penggunaan kata partikel dalam penulisan karya agung Melayu.  Sehubungan dengan itu, diharapkan hasil daripada kajian ini mampu memberi manfaat kepada pembaca.  Kajian yang dijalankan ini cuba menganalisis kekerapan penggunaan kata penegas dalam karya serta makna penggunaan kata penegas yang dibawa dalam ayat.  Oleh itu, diharapkan agar kajian ini mampu membantu diri pengkaji serta masyarakat lain mengenai ilmu kata penegas yang digunakan dalam ayat.  

5.0 METODOLOGI KAJIAN
Dalam metodologi kajian ini, pengkaji akan menghuraikan kaedah yang digunakan dalam menjalankan kajian ini.  Kaedah penyelidikan merujuk kepada bagaimana kita mendapatkan maklumat bagi mencapai sesuatu matlamat penyelidikan pendidikan (Mohd Majid Konting, 1990).  Metodologi kajian merupakan proses yang penting untuk mendapatkan maklumat yang berkaitan dengan penyelidikan yang dijalankan.  Setiap maklumat yang diperoleh akan dikumpulkan dan dibuat analisis. 
Bagi memenuhi objektif dan matlamat kajian, pengkaji melakukan metodologi kajian melalui dua kaedah iaitu kaedah di perpustakaan dan juga menganalisis karya Sulalatus Salatin.  Pengkaji menganalisis data yang diperoleh melalui pembacaan dan penelitian ayat yang terkandung dalam karya Sulalatus Salatin.  Ayat-ayat yang mengandungi kata partikel akan mendapat penekanan dan tumpuan daripada pengkaji.
 
6.0 DAPATAN KAJIAN
6.1 Konsep bagi Kata Partikel Menurut Tokoh
Kata partikel merupakan golongan kata yang seerti dengan kata penegas (Nik Safiah Karim et. al, 2008).  Kata partikel atau kata penegas ialah sejumlah perkataan yang memberikan penjelasan dan penekanan pada bahagian tertentu dalam ayat. Menurut Tatabahasa Dewan (2008), kata penegas terbahagi kepada dua iaitu yang menegaskan hanya frasa predikat atau bahagiannya, contohnya, -kah, -lah, -tah serta kata penegas yang menegaskan kedua-dua bahagian ayat, iaitu frasa nama sebagai subjek atau bahagiannya atau frasa predikat atau bahagiaannya.  Contohnya, juga, jua, pun, sahaja, lagi dan memang
Menurut Darwis Harahap (1994), kata penegas ialah kata tugas yang menerangkan penegasan pada kata nama.  Hashim Hj.Musa (1993) pula menyatakan bahawa kata penegas ialah unsur yang wujud dalam frasa nama (subjek) ataupun frasa predikat.  Kata partikel ini adalah untuk memberi penegasan kepada unsur yang bersangkutan.  Kata partikel juga dilihat dari segi penulisannya, iaitu semua partikel mestilah ditulis secara bersambung dengan kata dasar yang mendahuluinya (Lutfi Abas, 1971).  Ahmad Khair et. al (2012), dalam buku mereka Tatabahasa Asas menyatakan bahawa kata partikel juga dikenali sebagai kata partikel atau kata penyerta.  Kata ini memainkan peranan sebagai penegas atau penekan kepada bahagian-bahagian tertentu dalam ayat dan terbahagi kepada dua iaitu menegaskan subjek atau predikat dan berfungsi untuk menegaskan perkataan yang bercantum dengannya.  Sebagai contoh :
i)                    Menegaskan subjek atau predikat.
Kata penegas jenis ini hanya digunakan untuk menegaskan subjek atau predikat sahaja.  contoh kata penegas ialah juga, jua, pun, hanya, sahaja, lagi, memang, cuma, pula dan saja. 
1.      Yang tidak perlu pun dibelinya juga.
2.      Saya juga akan pergi.
3.      Apa-apa pun yang dimakannya, badannya tetap kurus. 
ii)                  Menegaskan perkataan yang bercantum dengannya
Kata partikel yang digunakan ini berupakan bentuk pascafrasa.  Ia hadir apabila frasa predikat mengalami proses pendepanan.  Kata partikelnya ialah terdiri daripada partikel -lah, -tah dan –kah.  Sebagai contoh:
1.      Ambillah mana-mana yang kamu berkenan.
2.      Daya kita apatah.
3.      Rumah idamanku itulah.
Selain itu, terdapat beberapa orang tokoh bahasa yang telah menghuraikan secara terperinci mengenai kata partikel atau kata penegas ini.  Mereka menghuraikan kata partikel ini mengikut pendapat masing-masing.  Terdapat perbezaan yang dapat dilihat berdasarkan pendapat yang dikemukakan oleh tokoh-tokoh bahasa tersebut.  Antaranya ialah perbezaan dari sudut pengkelasan dan juga kategori kata penegas.  Sepertimana Asmah Haji Omar yang mengkelaskan kata partikel sebagai supraayat. 
Asmah Haji Omar (2009) dalam buku Nahu Melayu Mutakhir menghuraikan kata partikel sebagai supraayat.  Beliau mendefinisikan kata supraayat sebagai kata yang penggunaannya hanya jelas dalam hubungan antara ayat.  Beliau juga hanya memberi penekanan kepada beberapa kata sahaja, iaitu pun, juga, jua, pula dan sahaja
Asmah Haji Omar membahagikan kata penegas pun kepada beberapa jenis, iaitu persamaan, waktu, tolak ansur, tokokan, dan kepastian.  Setiap partikel pun yang digunakan dalam ayat membawa makna yang berbeza mengikut konteks ayat.  Sebagaimana partikel pun, kata partikel juga boleh membawa makna yang berbagai berdasarkan penggunaannya dalam ayat. Namun demikian, partikel pun, juga, jua, pula dan sahaja ini dikatakan sebagai supraayat dalam bahasa Melayu. 
Kata partikel dalam bahasa Melayu menurut Asmah Haji Omar (2009) ialah –lah, -tah, dan –kah.  Ketiga-tiga kata partikel ini tergolong dalam golongan kata partikel penegas.  Selain itu, menurut beliau kata penegas berkait rapat dengan makna yang didukung dalam sesuatu ayat.  Contohnya penegasan yang dibawa oleh pun berkait rapat dengan makna yang dibawa olennya dalam penggunaan ayat.  ‘Pun’ tidak terhad penggunaannya dalam ayat yang mempunyai suasana tertentu, tetapi menunjukkan kaitan antara ayat dengan mendukung konsep-konsep tertentu seperti konsep’persamaan’, ‘waktu’, ‘tolak ansur’, ‘tokokan’ dan ‘kepastian’.

i)                    Kata partikel –lah
Partikel lah merupakan penegas pada ayat berita dan ayat perintah.  Perkara yang ditegaskan dalam ayat berita ialah judul ayat, baik subjek, objek ataupun adverba. Subjek atau objek yang ditegaskan dalam laj diikuti oleh klausa relatif yang ditandai dengan penghubung yang, dengan syarat ayat induk terdiri daripada pola Subjek-predikat nama.  Penggunaan partikel lah dalam ayat perintah pula ialah ayat yang kebanyakannya mengandungi ciri-ciri perintah, iaitu ayat suruhan, ayat silaan, ayat permintaan, ayat ajakan, ayat larangan dan ayat harapan.  Sebagai contoh :
1.      Dialah yang menguruskan perkara tersebut sehingga selesai.
2.      Anak tunggalnyalah yang mewarisi harta pusakanya itu.
3.      Ambillah buku itu.
4.      Janganlah mengganggi saya. 

ii)                  Kata partikel –kah
Partikel kah terkandung dalam ayat tanya dan ayat seru.  Dalam ayat tanya, tempat kah terletak pada bahagian-bahagian yang ingin ditegaskan.  Penegasan pada judul ayat tanya  merupakan penegasan pada kata tanya merupakan ganti nama tanya, adevrba tanya atau kata benda.  Contohnya :
1.      Siapakah orang yang datang itu?
2.      Apakah yang diperdebatkan mereka itu?
3.      Sibukkah tuan sekarang?
Ayat seru yang menggunakan partikel kah hanyalah ayat seru yang menggunakan kata seru alangkah.  Contohnya:
1.      Alangkah gagahnya lelaki itu!
2.      Alangkah rajinnya budak itu!

iii)                Kata partikel –tah
Kekerapan penggunaan partikel –tah dalam penulisan bahasa Melayu pada masa ini agak kurang dan sukar ditemui.  Kebanyakan partikel –tah terkandung dalam bahasa Melayu tradisional.  Partikel ini berfungsi sebagai penegas pertanyaan dan penegas seru.  Contohnya :
1.      Apatah lagi yang ditunggunya? (penegas pertanyaan)
2.      Apatah dayaku!                           (penegas saruan)

Menurut Muhammed Salehudin Aman (2010), kata penegas atau kata partikel terbahagi kepada empat bahagian.  Antaranya ialah kata penyambung ayat, kata praklausa, kata prafrasa dan kata pascafrasa.  Kata penegas berada dalam kelompok kata prafrasa dan kata pascafrasa.  Kata penegas ini merupakan perkataan yang memberikan penegasan pada bahagian tertentu dalam ayat sama ada pada bahagian subjek atau bahagian pradiket. 

Jika dilihat fungsi kata partikel dalam ayat, kata penegas dapat dibahagikan kepada dua iaitu menegaskan frasa predikat atau bahagian frasa prediket dan yang kedua ialah kata penegas yang bersifat bebas dari segi kehadirannya dalam ayat, sama ada subjek atau predikat.  Partikel –kah, -lah, dan -tah merupakan kata kecil dan tidak mempunyai makna yang sempurna dan lengkap.  Namun demikian. kata partikel kecil ini mampu menghasilkan makna apabila ia bergabung dengan kata lain.   
    
Menurut Ahmad Khair Mohd Noor et.al  (2012), dalam Tatabahasa Asas,  kata penegas yang juga dikenali sebagai kata partikel atau kata penyerta ini berfungsi untuk memberikan penegasan atau penekanan kepada bahagian-bahagian tertentu dalam ayat                                                    
Kata partikel menurut Nik Safiah Karim et. al (2008) adalah bersamaan dengan pandangan yang dikemukakan oleh Ahmad Khair Mohd Noor et al.  namun begitu, beliau membuat perincian bahawa kata partikel –kah, -tah dan –lah hanya hadir dan berfungsi sebagai kata penegas apabila frasa predikat atau bahagian-bahagian yang ditegaskan itu mengalami proses pendepanan seperti contoh ayat yang berikut:
1.      Siapakah majikan kamu?
*Majikan kamu siapakah?
            2.   Pernahkan dia datang?
                  * Dia datang pernahkah?
            3.   Apatah daya kita.
                  * Daya kita apatah.

            6.2 Analisis Karya Agung Sulalatus Salatin Mengenai Kata Partikel
       6.2.1 Jenis-jenis kata partikel dalam karya Sulalatus Salatin
       Penerangan yang dibuat adalah berdasarkan analisis data yang diperoleh daripada pembacaan dan penelitian ayat dalam karya.  Analisis yang dijalankan adalah bagi menjawab persoalan yang diketengahkan dalam persoalan kajian.  Daripada dapatan kajian yang dijalankan, pengkaji dapat mengenal pasti beberapa jenis kata partikel yang kerap kali digunakan dalam karya agung Sulalatus Salatin.  Penggunaan kata partikel dalam ayat adalah sangat ketara digunakan oleh penulis sepanjang penulisan karya.  Kata partikel seperti -lah, -pun, -jua dan -tah sangat banyak dijumpai.  
       Contohnya:
1.      Dan Dialah Tuhan yang abadi, lagi sentiasa adaNya,
2.      Dan tiada suatu jua pun kemudian.
3.      Adalah dalamnya hikmatNya, maka jadilah ia akan KhalifahNya di Bumi.
4.      Wa ba’adahu adapun kemudian dari itu telah berkata fakir yang insaf akan lemah keadaan dirinya.
5.      Setelah fakir allazi murakkabun ‘ala jahlihi (mendengar titah Yang Maha Mulia itu)*** maka fakir terkejutlah dari fakir pada mengusahakan dia. 
6.      Setelah ia mendengar Raja Iskandar datang, maka Raja Kida Hindi pun menyuruhkan Perdana Menteri menghimpunkan segala rakyat dan raja-raja yang takluk kepadanya. 
7.      Maka pada malam itu naik mempelailah Raja Iskandar.
8.      Maka Seri Teri Buana terlalu sukacita serta baginda mengerahkan segala orang akan menyeberang.  Maka sekaliannya berhadirlah, setelah waktu dinihari lepas nobat, maka nafiri berangkat pun berbunyilah, hingga penuhlah rupa lautan itu dengan perahu, menuju Temasik.
9.      Syahadan datanglah ke Teluk Belang, maka kenaikan itu tiadalah tertimba lagi, lalu akan tenggelam.  Maka titah baginda, “Apa yang ada lagi di dalam perahu ini, maka tiada ia mahu timbul ini?”
10.  Maka titah baginda,”Patutlah kita perbuat negeri tempat ini, kerana binatang gagah ada di dalamnya, dan sebutlah Temasek ini Singapura.  Sampailah sekarang disebut orang Singapura.
11.  Aria Bupala pun naik mengadap Wan Seri Beni, persembahkan segala pesan Seri Teri Buana.  Maka Wan Seri Beni pun menyuruh berlengkap.  Setelah mustaed, maka  Wan SeriBeni pun pergilah ke Singapura. 
12.  Alkisah maka tersebutlah perkataan raja di benua Keling, Adi Rama Raja Maulaliar namanya, asal daripada anak cucu Raja Suran.
13.  Setelah selesailah daripada pekerjaan itu maka Andul Nina Mara Kulina dan segala hulubalang Keling pun bermohonlah kembali. 
Berdasarkan kata partikel yang terkandung dalam ayat di atas yang diambil daripada karya Sulalatus Salatin, dapat dilihat bahawa kebanyakan perkataan yang ditulis mengandungi kata partikel.    Partikel –lah merupakan kata partikel yang paling banyak digunakan berbanding partikel-partikel lain.  Tambahan lagi, kata partikel pun juga merupakan partikel yang banyak diguna pakai selain daripada partikel –lah.  Hal ini demikian kerana, penulis karya Melayu tradisional kebanyakannya menggunakan ayat pasif dan ayat songsang.  Kata partikel yang digunakan juga tidak terlalu memberikan gambaran penegasan. 

6.2.2 Kedudukan kata Partikel dalam karya Sulalatus Salatin
Hasil dapatan seterusnya adalah berdasarkan analisis penggunaan kata partikel dalam karya Sulalatus Salatin.  Kata partikel ini dikaji penggunaannya dalam  ayat.  Dalam karya ini, pengkaji telah menganalisis kata partikel daripada empat aspek yang terpenting dalam pembinaan ayat bahasa Melayu.  Antaranya ialah penggunaan kata partikel selepas kata nama, kata kerja, kata adjektif dan kata tugas. 
Penggunaan kata partikel dalam karya Melayu Sulalatus Salatin kebanyakannya hadir selepas kata kerja.  Sebagai contoh :
1.      Setelah datanglah kepada peredaran dunia, maka Paduka Seri Pikrama Wira pun mangkatlah, maka anakanda baginda, Raja Muda, kerajaan menggantikan kerajaan ayahanda baginda di atas kerajaan itu, bergelar Rakna Wikrama.
2.      Maka kata hantu itu,”Baiklah, jikalau hendakkan gagah seperti maksud itu makanlah muntahku.  Maka kata Badang, “Baiklah, muntahlah engakau supaya aku makan.”
3.      Berapa lamanya di laut datanglah ke Singapura, maka dipersembahkan orang kepada Seri Rakna Wikrama.
4.      Setelah itu baginda pun berangkatlah masuk, dan segala yang menghadap masing-masing kembalilah ke rumahnya. 
5.      Maka Tun Perpatih Pandak pun bermohonlah kembali.  Maka Tun Perpatih Pandak dipersalin baginda, maka surat pun diaraklah orang ke perahu, maka Tun Perpatih Pandak pun belayarlah kembali ke Perlak. 
6.      Maka fakir itu pun turunlah ke kapal, lalu belayar berbalik pula, maka jatuh ke negeri Perlak, maka sekalian mereka itu pun diislamkannya.  Maka kapal itu pun belayarlah ke Semundra. 
7.      Maka Awi Dicu dengan segala hulubalang Syahru’n Nuwi.  Maka raja Syahru’n Nuwi pun terlalu sukacitanya.  Awi Dicu dengan segala yang pergi itu semuanya dipersalini oleh raja Syahru’n Nuwi.  Adapun akan raja Pasai itu disuruhnya mengembala ayam.
8.      Maka Sidi Ali Ghiathu’d Din pun naiklah ke darat menghadap raja Syahru’n Nuwi, segala lasykarnya semuanya memakai pakaian Arab, membawa persembahan diperbuatnya sepohon kayu emas dan buahnya daripada sekalian permata. 
Namun begitu, kata partikel yang digunakan dalam karya Sulalatus Salatin  tidak mengandungi kata partikel yang lain.  Jenis kata penegas yang kedua, iaitu hanya, memang , juga, pun, jua dan lagi bersifat bebas dari segi kehadirannya dalam ayat, sama ada dalam subjek atau predikat.  Dalam kata penegas yang kedua, hanya kata partikel pun dan jua yang terkandung dalam karya Sulalatus Salatin.  Walaupun begitu, partikel pun lebih banyak digunakan berbanding partikel jua
1.      Maka Sultan Maliku’l Mansur pun menanamkan mayat Sidi Asma Yaumi’d Din dengan kepalanya dipandang Maya itulah.  Setelah sudah maka baginda pun pergilah ke Manjung.
2.      Telah sudah sembahyang, maka baginda pun berbaring-baring di sisi kubur Sidi Asma Yaumi’d Din, lalu baginda putus nyawa.
3.      Maka Sultan Ahmad pun menangis mendengar wasiat ayahanda baginda itu. Telah beberapa hari antaranya maka Sultan Maliku’t Tahir pun mangkatlah
Jika diteliti dalam penulisan karya Melayu Sulalatus Salatin ini, penulis menggunakan partikel pun berkedudukan sebelum kata kerja.  Kata kerja ialah perkataan yang menjadi inti bagi binaan dan konstruksi frasa kerja.   Frasa kerja terdiri daripada kata kerja yang boleh disertai dan disisipkan dengan beberapa unsur lain seperti kata bantu, objek, pelengkap, ayat komplemen dan keterangan.  Ianya berbeza dengan partikel –lah yang hadir selepas kata kerja.  Contoh kedudukan kata partikel pun dalam ayat yang terkandung dalam karya Sulalatus Salatin :
1.      Maka dayang-dayang pun pergi memberitahu Bendahara.  Maka Bendahara pun segera datang.
2.      Maka dibentangkan tikar barang di mana dikehendaki raja, supaya kemudian pun disanalah ia duduk. 
3.      Setelah datang ke Tanjung Jambu Air, maka angin  pun turunlah terlalu kencang, maka kapal baginda Mani Purindan pun tenggelam. 

Kata partikel yang hadir sebelum kata nama juga terkandung dalam penulisan Sulalatus Salatin.  Ianya dapat dilihat menerusi ayat yang berikut:
1.      Setelah hari pun asarlah, maka datanglah sebuah kapal dari Jeddah, serta ia datang berlabuhlah. 
2.      Adapun payung biru dan hitam itu akan payung barang orang yang bergelar juga.
3.      Telah sudah ciri iu dibaca, maka dibawa orang keluar,  adapun yang menyambut ciri itu daripada kaum keluarga orang bergelar itu juga. 
4.      Dan jika persalin utusan, demikian juga adatnya, masing-masing pada patutnya. 
5.      Demikianlah istiadat pada zaman Melaka, banyak lagi lain dari itu, jikalau dikatakan semuanya nescaya bimbang hati orang yang mendengar dia. 
Kata partikel ini juga hadir selepas penggunaan kata nama dalam karya Sulalatus Salatin.  Sebagai contoh:
1.      Beranak pula seorang lelaki bernama Raja Kassim.  Kemudian beranak seorang lelaki bernama Raja Ibrahim. Maka, dialah dirajakan baginda menurutkan kehendak Raja Perempuan, akan tetapi Sultan Muhammad Syah kasih juga akan anakanda baginda Raja Kassim. 
2.      Maka negeri Melaka seperti terhukumlah oleh Raja Dekan.  Maka baginda diam pada si pengail, sentiasa mengail ke laut.
3.      Maka sahut Bendahara, “Apatah daya kita! Kerana Raja Rekan tidak pernah bercerai dengan Duli Yang Dipertuan.”
4.      Maka kata Seri Nara Diraja, “Mudah juga pekerjaan itu pada hamba,marikita pergi pada Bendahara.”
5.      Maka Bendahara pun segera keluar, berkeris pun tiada, berdestar pun di jalan. 
6.      Maka dalam pun alahlah. Akan Raja Rekan tiada bercerai dengan Sultan Abu Syahid. 
Berdasarkan dapatan hasil kajian di atas, pengkaji dapat menganalisis bahawa penggunaan kata partikel dalam karya Sulalatus Salatin amat terhad.  Penulis hanya penggunakan kata partikel –lah, -tah, pun, dan juga dalam ayat.  Namun sedemikian, partikel –lah dan pun sahaja yang banyak digunakan dalam karya sama ada hadir sebelum kata kerja, selepas kata kerja, hadir selepas kata nama dan sebagainya. 
6.2.3        Perbandingan kekerapan penggunaan kata partikel dalam karya tradisional, Sulalatus Salatin dengan penulisan karya moden
Karya Sulalatus Salatin banyak menggunakan kata partikel –lah dan pun dalam penulisan.  Namun begitu, partikel-partikel lain juga turut dimuatkan dalam penulisan karya seperti juga dan –tah tetapi kekerapan penggunaannya dalam penulisan adalah sangat sedikit berbanding dengan partikel –lah
Walaupun penggunaan kata partikel –lah sangat banyak diperoleh daripada karya Sulalatus Salatin, sebahagian daripada partikel tersebut tidak mendukung makna untuk menegaskan sesuatu perkara.  Hal ini demikian kerana, kata partikel tersebut hanya sekadar pelengkap ayat.  Tambahan lagi, karya yang berbentuk tradisional kebanyakannya menggunakan kata partikel –lah dan –tah walaupun unsur penegasan  tidak dilakukan.  Sebagai contoh :
1.      Raja Kassimlah yang menggantikan tempat kerajaan adinda baginda.
2.      Dan bagindalah menyuruhkan membuat kitab undang-undang sepaya jangan bersalahan lagi segala hukum menteri. 
3.      Tuanku, jika ada ampuni duli Yang Maha Mulia, Tun Peraklah patik sekalian pohonkan akan jadi penghulu patik sekalian.”
4.      Hatta maka orang Siam pun datanglah, lalu berperang dengan orang Melaka terlalu ramai.


Penggunaan kata partikel dalam karya moden jelas menunjukkan peranan yang dibawa iaitu sebagai penegas dalam ayat.  Walaupun penggunaan kata partikel dalam karya tradisional tidak membawa penegasan yang menekankan, namun unsur penegasan juga kadang-kala terkandung dalam ayat yang ditulis. 
Tambahan lagi, kata partikel yang digunakan dalam karya klasik sudah tidak digunakan dalam karya moden pada masa ini.  Hal ini demikian kerana, perkataan tersebut sudah mengalami perluasan dan ia digantikan dengan perkataan yang lain.  Sebagai contoh, partikel –tah sudah tidak digunakan dalam penulisan karya moden.  Kebanyakan penulisan moden menggantikan partikel tersebut dengan –lah.  Walaupun begitu, makna yang didukung oleh kedua-dua partikel tersebut adalah sama.  Kata partikel juga boleh membawa unsur perintah seperti dalam ayat:
1.      Adalah yang disuruhkan pergi utusan itu, Seri Bija Pikrama dengan Tun Sura Diraja. 
2.      Sampailah Seri Bija Pikrama dan Tun Sura dengan kadar segera.
Kata partikel yang digunakan dalam karya Sulalatus Salatin kadang-kala merupakan ayat penyata walaupun partikel –lah dan pun terkandung dalam patah perkataan.  Sebagai contoh,
1.      Adapun apabila raja dihadap orang di balairung,maka Bendahara dan Penghulu Bendahari dan Temenggung dan segala menteri dan Orang Besar-besar, segala sida-sida duduk di seri balai.
2.      Adapun segala perkakas raja, seperti ketur dan kendi, kipas dan barang sebagainya diselang-selang duduknya.  Melainkan puan dan  pedang dikelek-kelekkan kiri dan kanan, pedang kerajaan itu, Laksamana atau Seri Bija Diraja memikul pedang itu. 
3.      Sahaya semua pun tahu juga,oleh tuanku tiada mengaku, sahaya semua pun takutlah mengatakan anak tunku. 
Jika dibandingkan dengan karya moden, unsur partikel tersebut akan  dimansuhkan kerana ia tidak membawa unsur penegas dalam ayat.  Selain itu, partikel juga boleh berfungsi sebagai ayat tanya.  Sebagai contoh :
1.      “Maukah Seri Nara Diraja akan Tun Bulan, anak Orang Kaya Hitam?” maka sembah Seri Nara Diraja, “Mohon tuanku.
2.      Maukah akan Seri Nara Diraja akan Tun Kudu?” Maka sembah Seri Nara Diraja, “Daulat tuanku.”
3.      “Budak-budak bagaimana itu? Anak orang baikkah? Atau sebarang orangkah?
Penggunaan partikel –kah dalam ayat ini mengambarkan penegasan dalam pertanyaan.  Ianya masih digunakan pada masa ini dalam penulisan karya moden.   Kata partikel ini walaupun kebanyakannya berfungsi sebagai ayat tanya, namun ia membawa unsur penegasan dalam ayat.   
Selain itu, pengkaji dapat menganalisis bahawa penggunaan kata partikel dalam ayat yang terkandung dalam karya Melayu tradisional, iaitu Sulalatus Salatin ini lebih banyak digunakan berbanding ayat yang digunakan dalam karya moden.  Kata partikel yang terdapat dalam satu ayat melebihi unsur penegasan yang ingin disampaikan.  Sebagai contoh :
1.      Setelah itu, maka kedua utusan itu pun bermohonlah, lalu turunlah. Maka surat dan bingkisan pun diarak oranglah dengan selengkap alatnya, dengan segala bunyi-bunyian.
2.      Hatta berapa lamanya di jalan, maka sampailah ia ke benua Siam.  Maka diwartakan oranglah kepada Paduka Bubunnya.
3.      Perahu ayah hamba, raja Tanjung Pura, tiadalah terbela lagi, lalulah rosak, ayah bonda hamba tiada sempat naik ke sampan, sekaliannya habislah berenang mengusir perahu yang lain, entah betapa gerangan halnya hamba tiada tahu. 
Berdasarkan ayat di atas, dapat dilihat bahawa ayat yang terkandung dalam karya Melayu tradisional lebih mengutamakan penggunaan kata partikel dalam penulisan.  Terkandung beberapa kata partikel dalam sebuah ayat yang dinyatakan.  Hal ini sangat berbeza dengan karya moden yang tidak terlalu mementingkan penggunaan kata partikel dalam penulisan bahasa Melayu. 
Secara keseluruhannya, penggunaan kata partikel –lah dan pun dalam karya Sulalatus Salatin digunakan secara meluas.  Jika diteliti dan dianalisis secara lebih mendalam, kedudukan kata partikel dalam ayat adalah pelbagai iaitu sama ada sebelum kata nama, selepas kata nama, selepas kata kerja, dan juga kata tugas. 

7.0 KESIMPULAN
Secara rumusnya, kajian ini merupakan usaha yang dilakukan untuk melihat penggunaan kata partikel bahasa Melayu dari sudut jenis-jenis kata penegas dalam, kedudukan kata penegas dalam ayat serta penggunaannya dalam penulisan karya. 
Tambahan lagi, berdasarkan kajian terhadap karya Sulalatus Salatin, pengkaji mendapati bahawa kata partikel yang menjadi tumpuan penulis ialah partikel –lah dan pun.  Namun begitu, partikel-partikel lain juga ada diselitkan dalam membuat penegasan dalam ayat. 


Rujukan
A.Samad Ahmad (1997).  Sulalatus Salatin: Sejarah Melayu.  
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa     dan Pustaka.

Ahmad Khair Mohd Noor (2012).  Tatabahasa Asas.  Selangor: 
Persatuan Pendidikan Bahasa    Melayu Malaysia.

Asmah Haji Omar (2009).  Nahu Melayu mutakhir; Edisi kelima.  
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Darwis Harahap (1991).  Persoalan Bahasa.  Kuala Lumpur: Dewan 
Bahasa dan Pustaka.

Hashim Hj Musa (1993).  Binaan dan Fungsi Perkataan dalam 
Bahasa Malaysia. Kuala   Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Lutfi Abas (1988).  Nahu Penambah Bahasa Melayu. Petaling Jaya:
Fajar Bakti Sdn. Bhd

Nik Safiah Karim et.al (2008).  Tatabahasa Dewan; Edisi ketiga.  
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.


Misa Melayu


1.0       Pengenalan.
Sebuah karya pensejarahan Melayu yang terkenal selepas Sulalatus Salatin ialah Misa Melayu atau Ikatan Raja Ke Laut iaitu yang meriwayatkan sejarah negeri Perak dari sejak zaman awal hinggalah ke kurun kelapan belas. Karya ini adalah hasil karya seorang sejarawan istana kurun kelapan belas itu, iaitu Raja Chulan. Karya ini masih berasaskan ciri-ciri pensejarahan Sulalatus Salatin malah sebagai sebuah pensejarahan yang dianggap paling hampir dengannya, Misa Melayu boleh dikatakan telah mewarisi asas-asas karya pensejarahan yang lebih awal itu. Walau bagaimanapun, jika dibuat perbandingan secara lebih halus, terdapat juga beberapa kelainan ataupun perbezaannya, iaitu selain daripada isi kandungan kedua-duanya itu sendiri. Misalnya, Misa Melayu adalah sebuah karya yang "realistik" serta tidak mengandungi dongeng dan cerita rakyat atau, dengan kata lain, tidak mencampurkan dongeng dan fantasi dengan fakta sejarah. Itulah salah satu keistimewaannya, iaitu ditinjau dari sudut dan ukuran pengertian sejarah yang paling mutahir. Namun Misa Melayu ini masih merupakan sebahagian daripada tradisi pensejarahan istana yang dihasilkan oleh seorang tokoh dari perkarangan itu jua.

2.0       Riwayat Hidup Pengarang
Nama sebenar pengarang Misa Melayu ini ialah Raja Chulan ibni Raja Hamid ibni Yang Dipertuan Muda Sultan Mansur Syah (Marhum mangkat di Pulau Tiga). Setakat ini tidak dapat diketahui dengna tepat akan tarikh lahir beliau. Namun demikian, beliau adalah seorang tokoh dan sejarawan istana yang bergiat pada kira-kira pertengahan kurun kelapan belas dan menurut R.O. Winstedt telah menghasilkan karya pensejarahannya yang masyhur itu sebelum penghujung kurun tersebut. Beliau adalah kemanakan Sultan Mahmud Iskandar Syah (M1600? - 1720; M. 1630 - 1720) yang bergelar "Marhum Besar Aulia Allah". Selain daripada itu beliau pernah juga menjadi Raja Bendahara dan mengikut suatu sumber, telah dilantik menjadi Raja Muda dan memegang jawatan tersebut hingga akhir hayatnya.
Kedudukan ini bukan sahaja menggambarkan taraf atau mertabat sosialnya, tetapi menunjukkan pula keupayaannya memainkan pelbagai peranan di dalam lingkungan kegiatan keluarga diraja Perak pada zamannya itu. Misalnya, beliau turut terlibat dalam peristiwa merebutkan seorang janda bernama siti Sarah (anak Lebai hanip orang Keling) di antara Maharaja Lela dan Abdullah (anak guru beliau, iaitu Imam panjang) yang berkesudahan dengan Siti Sarah itu akhirnya diserahkan oleh Maharajalela menjadi hamba Sultan Iskandar. Beliau juga telah mengiringi pelayaran Sultan Iskandar menyusuri pantai Negeri Perak iaitu sebagai satu usaha baginda untuk menemui rakyat dan menenangkan fikiran selepas kemangkatan permaisuri baginda.
Dari segi pendidikannya pula, tarafnya itu sudah tentulah membolehkan beliau mendapatkan kemudahan pendidikan yang wujud di perkarangan istana. Dalam pada itu beliau juga mempelajari ilmu agama Islam dengan berguru kepada Imam Panjang, bapa Abdullah tadi. Peluang pendidikan serta kesempatan dan barangkali juga bakat yang ada, padanya, telah membolehkan beliau menghasilkan karya pensejarahan Perak yang terkenal itu. Berdasarkan karyanya itu, R.O. Winstedt lagi sekali mengatakan bahawa Raja Chulan itu adalah seorang yang sangat pintar dalam hal menulis syaer dan prosa.
Raja Chulan pernah berkhidmat di bawah Sultan Iskandar dan baginda memang menyenanginya. Beliau juga disenangi oleh orang kebanyakan ataupun rakyat Perak secara umumnya dalam zaman pemerintahan baginda. Namun demikian pada penghujung hayatnya terdapat anggapan bahawa beliau telah mati dibunuh oleh seorang suami yang kononnya ingin menuntut bela. Beliau kemudiannya digelar Marhum Mangkat Pulau Juar. Tetapi anggapan ini kemudiannya dinafikan oleh Raja Chulan ibni Sultan Abdullah yang mengatakan bahawa tokoh yang senama dengannya telah meninggal dunia kerana sakit tua. Beliau meninggal dunia tatkala sedang memegang jawatan Raja Muda Perak.
  
3.0       Karya Pensejarahan
Seperti yang telah disentuh lebih awal tadi, karya pensejarahannya yang berjudul Misa Melayu telah selesai ditulis sebelum penghujung kurun kelapan belas lagi. Selepas itu besar kemungkinan ia telah disalin ataupun ditambah oleh penulis-penulis lain sehingga terdapat dua tarikh di dalam naskhah yang telah disunting oleh R.O. Winstedt itu. Satu tarikh menyebut, "tamatlah Hikayat Misa Melayu ini…" seribu dua ratus lima puluh dua." [bersamaan T.M. 1836] dan "Termaktub ini Hikayat Misa Melayu pada 25 Jamadil awal tahun 1326 [bersamaan T. M. 1908] di dalam Mukim Bandar, Haji Othman. Karya suntingan oleh R.O. Winstedt itu, yang telah menjadi naskhah paling popular, adalah didasarkan kepada tiga naskhah asal.
Naskhah yang pertama, milik al-Marhum Sultan Idris Perak adalah sebuah naskhah yang lengkap sedangkan yang kedua pula hanya mengandungi sebahagian sahaja sejarah negeri itu. Naskhah yang ketiga hanya mengandungi syaer yang sama seperti yang terdapat di dalam naskhah pertama. Naskhah ketiga ini telah disusun semula oleh Abdul Talib Hj. Ahmad dan diterbitkan dengan judul, Syaer Pelayaran Sultan Iskandar Perak. Mengenai judul karya ini pula, Misa Melayu, R.O. Winstedt menganggap perkataan Misa sebagai "contoh" atau "kisal" yang dikatakan diambil dari bahasa Jawa. Sementara Haji Buyong Adil pula mengertikannya sebagai "kerbau" iaitu yang merupakan suatu lambang kegagahan atau kepahlawanan lantas memberikan makna Misa Melayu itu sebagai "Pahlawan Melayu". Walau bagaimanapun, dari segi sejarah, yang lebih penting daripada memperkatakan makna tajuk karya ini ialah hakikat bahawa karya ini adalah sebuah karya pensejarahan yang penting, terutamanya bagi negeri Perak.

4.0       Sebab-sebab Penulisan
Motif ataupun penghasilan karya tersebut adalah juga merupakan sesuatu yang lazim bagi karya pensejarahan tradisi Melayu khasnya dan tradisi lain secara amnya. Yang pertama ialah ia dihasilkan dengan tujuan memenuhi kehendak atau permintaan maupun perintah raja. Dalam hal Misa Melayu khasnya, Raja Chulan telah memaklumkan perintah itu menerusi serangkap syair yang berbunyi;
Tuanku titahkan patek mengarang;
Diperbuat juga sebarang-barang;
Sajaknya janggal manisnya kurang;
Haram tak sedap didengar orang.

Tujuan pengarang menerima titah penulisan itu pula adalah jelas iaitu seperti yang tertera di dalam rangkap syair yang sebelumnya;
Patek persembahkan satu sahifah
Ke bawah hadrat duli khalifah
Kebesaran daulat makin bertambah
Khabarnya masyhur yang amat limpah.

Kemudian daripada itu terdapat beberapa banyak rangkap syair yang memuji atau menyanjung ketokohan raja yang berkenaan dan juga kegemilangan zaman pemerintahannya. Inilah motif sebenar penghasilan karya pensejarahan Misa Melayu ini. Dalam pada itu motif yang menekankan kepentingan bagi zurian yang akan datang iaitu suatu motif penghasilan karya pensejarahan yang kerap terdapat di dalam beberapa karya yang tidaklah dinyatakan dengan jelas. Hanya di satu tempat ada disebutkan kata-kata, ".. supaya bolehlah akan zaman kita disebut orang kemudian kelak. Namun, kata-kata tersebut tidaklah merujuk kepada motif penghasilan Misa Melayu itu, tetapi adalah kepada pembinaan sebuah mahligai di Pulau Indera Sakti.
Pada hakikatnya kaedah penyelidikan sejarah yang tertera di dalam Misa Melayu ini tidaklah jauh berbeza dari apa yang dapat di dalam Sulalatus Salatin karangan Tun Seri Lanang itu. Malah boleh dikatakan bahawa kaedah penyelidikan yang dilaksanakan Raja Chulan adalah merupakan lanjutan ataupun tiruan daripada apa yang telah dilakukan oleh Tun Seri Lanang. Seperti Tun Seri Lanang, Raja Chulan juga menerima titah sultan untuk melaksanakan penulisan karya itu dengan penuh kebimbangan yang rendah hati. Ini digambarkan melalui beberapa rangkap syair beliau yang berbunyi;
Tuanku titahkan patek mengarang
Diperbuat juga sebarang-barang
Sajaknya janggal manisnya kurang
Haram tak sedap didengar orang.

Pancaran Melayu hamba yang kurang
Tewaslah dari sekaliannya orang
Satupun tidak guna sekarang
Hingga sekadar disuruh mengarang.

Patek persembahkan suatu rencana
Kisah hadzrat yang amat gana
Patek nan hamba tiada berguna
Sekadar mengiringkan barang kemana

Patek nan dihaif hamba terbuang
Hiduppun serupa dengan keluang
Tambahan diam di awang-awang
Sebarang maksud hingga terkarang

Maka berani berdatang sembah
Harapkan ampun juga bertambah
Patek nan hamba di bawah limbah
Hidup umpama sehelai sampah

Sungguhpun patek duduk menyurat
Banyak tak faham tamsil ibarat
Laksana perahu sauhnya sarat
Melainkan ampun duli hadzat.

Dari rangkap-rangkap syair itu dapat diimbaskan bahawa Raja Chulan telah sanggup melaksanakan tugas mengarang "rencana" atau "menyurat" seperti yang dititahkan oleh rajanya itu. Namun beliau menerimanya dengan segala rendah hati dan menganggap dirinya sebagai seorang yang "banyak tak faham tamsil ibarat". Dengan kata lain beliau menggambarkan dirinya sebagai tidaklah mempunyai keupayaan yang sewajarnya bagi menghasilkan "cerita" yang dikenendaki oleh rajanya itu. Namun oleh kerana tugas itu adalah merupakan suatu titah perintah, maka beliau mestilah melaksanakan dengan sebaik-baiknya.
Sebenarnya gambaran beliau tentang dirinya itu hanyalah suatu pernyataan yang sudah menjadi klisye di kalangan kebanyakan sejarawan tradisi Melayu. Dari satu segi ia menggambarkan sikap suka merendahkan diri terhadap pihak yang berkuasa dan dari segi yang lain pula sikap tawadhu' terhadap Tuhan Yang Maha Berkuasa. Dengan bersikap demikian mereka berhadap akan terhindar daripada bersikap bongkak, meninggi diri dan takbur, iaitu perkara-perkara yang sudah tentu akan menimbulkan reaksi serta dimurkai pula oleh Allah SWT.
Walau bagaimanapun dengan bersikap demikian, bukanlah bererti Raja Chulan telah sebenarnya menghasilkan karya yang kurang baik. Hakikat yang sebenarnya adalah sebaliknya. Beliau telah menghasilkan sebuah karya pensejarahan yang memang tinggi nilainya, samada dari pensejarahan itu sendiri maupun dari segi kepengarangnya. Jika diukur dari segi zaman kita ini, maka bagi menghasilkan karya yang demikian tiu sudah tentulah seseorang sejarawan itu perlu melakukan penyelidikan sewajarnya serta rujukan terhadap sumber-sumber yang berkaitan denga peristiwa-peristiwa yang dipaparkan.
Nampaknya hal ini telah dilakukan oleh Raja Chulan dengan sebaiknya iaitu mengikut keadaan, keupayaan dan barangkali juga tuntutan serta asas-asas berkarya pada zamannya itu. Misalnya, beliau telah merujuk kepada sumber-sumber, khususnya sumber-sumber lisan iaitu seperti yang tergambar melalui penggunaan istilah-istilah seperti, "… tersebutlah perkataan …", "… diceritakan oleh orang yang empunya cerita …" dan "… tersebutlah alkisah …" Walaupun rujukan yang dibuatnya tidaklah sejelas atau setepat yang dilakukan oleh Raja Ali Haji di dalam Tuhfat al-Nafis kemudiannya, namun konsep asas membuat rujukan ternyata memang dilakukannya.
Tun Seri Lanang pula, kedudukannya sebagai keluarga diraja yang berhubung erat dengan sultan yang sedang memerintah memberikan pula keupayaan atau kesempatan merujuk kepada bahan-bahan yang tersimpan di perpustakaan istana. Tetapi berbeza dengan Tun Seri Lanang, beliau tidaklah dititahkan "memperbaiki" semula sebuah hikayat yang sudah ada; beliau dititahkan mengarang sebuah karya asli mengenai sejarah diraja Perak dengan tumpuan khas terhadap raja-raja yang memerintah pada kuruh kelapan belas Masehi, terutamanya Sultan Muzaffar Syah (M1756-2770 T.M.) dan Sultan Iskandar Syah (M1770-1778 T.M.). Dengan kata lain, beliau banyak mencatatkan sejarah negeri Perak yang berlaku sekitar zamannya. Beliau sendiri menyuarakan hal ini dalam serangkap syair yang berbunyi;
Tuanku ampuni patek mengarang
Kisah hadzrat zaman sekarang
Takhta desa negeri yang terang
Raayat umpama laut dan karang.

Dengan hal yang demikian maka salah satu lagi sumber yang digunakannya bagi menghasilkan karyanya itu ialah pengalaman beliau serta pengamatannya terhadap peristiwa-peristiwa yang berlaku pada zamannya itu.

5.0       Ringkasan Isi Kandungan
Seperti yang telah dinyatakan di atas Misa Melayu adalah sebuah sejarah atau lebih tepat lagi, babad diraja Perak dari sejak awal hinggalah zaman pemerintahan Sultan Alauddin Mansur Syah dengan tumpuan terhadap Sultan Mudzafar Shah dan sultan Iskandar Dzulkarnain. Oleh itu Sultan-sultan Perak yang memerintah Perak pada peringkat awal dan selepas kedua orang sultan tersebut disebut secara ringkas sahaja. Salasilah itu bermula dengan Al-Marhom Jalilullah yang mempunyai beberapa orang putera. Selepas kemangkatan baginda, takhta kerajaan diganti oleh Marhum Besar yang digelar Sultan Mahmud yang dikatakan memerintah selama 120 tahun. Baginda diganti pula oleh Sultan Alauddin Riayat Shah yang memerintah selama 20 tahun. Selepas kemangkatan baginda, negeri Perak telah terbahagi kepada dua iaitu Kuala Kangsar yang diperintah oleh Raja Inu dengan gelaran Sultan Mudzafar Shah dan satu lagi ialah kawasan Pulau Tiga yang diperintah oleh Raja Bisnu dengan yang gelaran Sultan Muhamad Shah.
Negeri Perak yang telah terbahagi kepada dua itu akhirnya berjaya disatukan semula atas usaha dan kebijaksanaan Raja Iskandar iaitu putera sulong Sultan Muhamad Shah. Raja Iskandar inilah yang telah membantu Sultan Mudzafar Shah dalam pemerintahan baginda; misalnya tatkala menentang serangan dari Sultan Berkabat iaitu seorang raja Minangkabau bersama-sama dua orang putera Raja Bugis iaitu Daeng Matkah dan Daeng Menchelak. Serangan ini telah dapat dipatahkan. Dalam zaman pemerintahan Sultan Mudzafar Shah juga negeri Perak membuat hubungan dengan Belanda. Melalui hubungan tersebut Belanda telah berjaya memonopoli pasaran bijih timah yang dibawa keluar melalui sungai Perak.
Mereka membelinya dengan harga $30.000 sebahara dan Sultan akan menerima cukai sebanyak $2.00 bagi setiap bahara. Bagi menjaga kepentingannya pihak Belanda telah mendirikan sebuah benteng ataupun loji perniagaannya di Pengkalan Halban, Tanjong Putus. Sedikit sebanyaknya, dengan kegiatan perniagaan bijih timah itu telah membawa kemakmuran kepada negeri Perak pada ketika itu. Dalam zaman pemerintahan Sultan Mudzafar Shah itu juga telah berlaku satu percubaan pemberontakan terhadap baginda yang diketuai oleh Raja Alam. Raja Alam telah membuat pakatan dengan beberapa orang Bugis tempatan bagi melaksanakan menderhaka kepada rencana beliau itu. Ia berpunca dari perasaan tidak puashati dan kesal kerana beliau tidak dibenarkan Raja Iskandar mengikuti Sultan Mudzafar Shah berpindah ke Kuala Kangsar. Sultan Mudzafar Shah telah mendapat tahu tentang rancangan Raja Alam itu dan hal ini telah menyebabkan Raja Alam memerintah supaya beliau ditahan di Pulau Tiga. Selang tiada beberapa lama Raja Alam sekali lagi cuba melancarkan pemberontakan terhadap Sultan Mudzafar tetapi dengan bantuan pihak Belanda, Raja Alam telah berjaya ditangkap dan dibuang ke Melaka.
Selepas kemangkatan ayahanda Raja Iskandar iaitu Sultan Muhammad Shah, Sultan Mudzafar telah mengahwinkan puterinya, Raja Budak Rasul dengan Raja Iskandar iaitu Raja muda. Kedua-duanya telah bertunang sebelum itu. Dilaksanakan adat istiadat seperti meminang, adat bertindik bagi puteri baginda dan seterusnya upacara perkahwinan yang meriah yang berlangsung selama empat puluh hari empat puluh malam. Selepas kemangkatan Sultan Mudzafar pada H. 1167-M. 1756, Raja Muda Iskandar telah ditabalkan menjadi Sultan dengan gelaran Sultan Iskandar Dzulkarnain Shah Khalifat ur-Rahman. Zaman pemerintah Sultan Iskandar ini telah diceritakan dengan panjang serta lebih terperinci jika dibandingkan dengan pemerintah raja-raja yang sebelum dan selepas baginda.
Semasa pemerintahannya, Sultan Iskandar telah memerintahkan ibu negeri Perak dipindahkan dari Brahman Indera ke Chempaka Sari. Tetapi rancangan itu tergendala buat beberapa ketika kerana timbulnya persengketaan kecil di antara Perak dengan orang-orang Belanda, berpunca angkara seorang juru bahasa bernama Pir Muhammad. Walau bagaimanapun masalah tersebut akhirnya dapat diselesaikan. Perjanjian di antara Belanda dengan negeri Perak telah diadakan khususnya dalam bidang perniagaan yang berkaitan dengan bijih timah. Selepas itu rancangan memindahkan ibu kota dari Brahman Indera ke Pulau Chempaka Sari telah dilaksanakan. Pulau Chempaka Sari kemudiannya ditukar namanya menjadi Pulau Ingera Sakti dan bandarnya dinama Bandar Makmur.
Pada zaman pemerintahan Sultan Iskandar turut dikisahkan tentang temasya baginda menangkap (menuba) ikan di Sungai Budiman dan Sungai Timah yang digambarkan dengan meriah sekali. Selain daripada itu dinyatakan juga tentang usaha gigih pembinaan masjid di Pulau Indera Sakti pada saat-saat hari raya haji menjelang tiba. Manakala semasa permaisuri baginda hamil tujuh bulan diadakan istiadat melenggang perut dan mandi-manda. Juga diadakan temasya yang memaparkan pertunjukan berbagai jenis permainan dari berbagai bangsa (Melayu, Cina, India) selama tujuh hari tujuh malam.
Dimuatkan juga kisah baginda mendirikan sebuah mahligai tujuh tingkat yang dikatakan belum pernah lagi dibina oleh sultan-sultan sebelumnya. Mahligai itu telah digambarkan sebagai sebuah mahligai yang terlalu istimewa dengan kemuncaknya yang dibuat dari perak bertatah emas dan permata pudi manikam dan sebagainya. Daun-daun pudi yang digantung di Mahligai itu pula akan berbunyi seperti buluh perindu apabila ditiup angin dan bergermelapan jika dilihat dari jauh. Selepas itu diadakan upacara maulud pada 12 Raiulawal sempena meraikan siapnya mahligai itu dan juga perpindahan baginda sekeluarga ke situ. Mahligai itulah yang dianggap akan jadi ingatan kepada zuriat baginda pada masa yang akan datang.
Di bahagian yang lain pula diceritakan tentang kedatangan utusan perdagangan Belanda dari Betawi yang diketuai oleh R.E.F. Lybroke. Tujuannya ialah membeli bijih timah. Tetapi mereka mahukan agar bijih timah tersebut dihantar ke lojinya di Tanjung Putus untuk ditimbangkan di situ. Sultan Iskandar tidak bersetuju sebaliknya baginda mahu supaya ianya dilakukan di Tanjung Bidor. Berikutan itu pihak Belanda cuba mengertak dengan menembak ke arah Shahbandar dan Menteri kononnya kerana mereka enggan menerima pelawaan kapitan Belanda untuk singgah ke kapal mereka. Kejadian itu telah menimbulkan kemurkaan Sultan Iskandar. Namun pihak Belanda kemudiannya memberi alasan bahawa mereka sebenarnya tidak mempunyai niat untuk menembak Shahbandar dan Menteri sebaliknya hanya ingin menembak monyet. Mereka seterusnya memohon keampunan daripada Sultan. Berikutnya keadaan hubungan dua pihak menjadi tenang semula.
Tidak lama selepas itu permaisuri baginda Sultan Iskandar telah uzur dan seterusnya mangkat. Setelah berakhir hari perkabungan selama 100 hari, baginda telah pergi "bermain-main ke laut" dengan diiringi oleh segala hulubalang dan hamba rakyat. Pada masa inilah Raja Chulan telah dititahkan pula supaya mengarang syair bagi mencatatkan peristiwa baginda bermain ke laut itu dan juga ketokohan serta zaman pemerintahan baginda secara amnya. Syaer itu berjumlah 481 rangkap semuanya. Baginda Sultan Iskandar memerintah selama kira-kira empat belas tahun. Setelah baginda mangkat, baginda telah digantikan pula oleh Sultan Mahmud Shah.
Tidaklah banyak peristiwa yang dicatatkan dalam zaman pemerintahan Sultan Mahmud Shah ini. Antaranya ialah Raja Selangor telah datang mengadap dan seterusnya telah diberi gelaran Sultan Salehuddin. Sultan Sallehuddin kemudiannya telah berkahwin dengan sepupu Sultan Mahmud Shah. Selepas kira-kira lapan tahun memerintah bagindapun mangkat dan diganti pula oleh adinda baginda iaitu Sultan Alauddin yang dikatakan memerintah negeri Perak dengan adil dan saksama.

6.0       Bentuk Pensejarahan
Dari segi bentuk pensejarahan Misa Melayu masih mewarisi beberapa ciri pensejarahan tradisi seperti yang terdapat di dalam Sulalatus Salatin. Dengan itu Misa Melayu boleh dikatakan telah mewarisi bentuk pensejarahan Melayu-Islam seperti juga Sulalatus Salatin. Antara cirinya ialah penggunaan tarikh yang tepat bagi sesuatu peristiwa. Di dalam Misa Melayu Raja Chulan juga memasukkan tarikh dalam penulisannya, misalnya menyebut 12 Rabiulawal semasa diadakan upacara maulud dan 7 Zulhijjah 1167 sebagai tarikh kemangkatan Sultan Mudzafar Shah. Namun begitu penggunaan tarikh di dalam Misa Melayu tidaklah sekerap Tuhfat al-Nafis karya Raja Ali Haji. Selain daripada itu bentuk penulisannya juga banyak mengandungi ciri pensejarahan Islam; antaranya ialah memulakan penulisannya dengan lafaz "Bismi'llahi rahmani'r-rahim" dan juga memasukkan kata-kata seperti "dengan izin Allah", "dibuka Allah ta'ala kepada hati baginda" dan sebagainya.
Besar kemungkinan wujudnya ciri-ciri tersebut adalah disebabkan pembacanya terhadap karya-karya pensejarahan Melayu-Islam atau Islam yang lainnya ataupun hasil dari pendidikan Islam yang telah diterimanya.Dalam pada itu jika dibandingkan karya ini dengan karya-karya seperti Sulalatus Salatin ia menunjukkan satu kelainan iaitu Misa Melayu tidak mengandungi unsur-unsur yang berupa metos dan dongeng walaupun beberapa ciri kesusasteraan yang lain masih ada dimuatkan. Misalnya ia memuatkan pantun dan syair. Di samping itu terdapat juga penggunaan dialog atau kata-kata yang diucapkan oleh tokoh-tokoh tertentu. Sementelah itu seperti juga Sulalatus Salatin, Misa Melayu dikarang atas perintah baginda Sultan Iskandar Dzulkarnain.
Sebagai seorang pengarang Melayu Islam, Raja Chulan masih terikat dengan sikap atau kebiasaan pengarang lama yang gemar merendah diri. Sikap tersebut telah digambarkan oleh Raja Chulan melalui rangkap-rangkap syairnya yang telah kita nyatakan lebih awal tadi. Namun apa yang dihasilkannya adalah sesuatu yang sangat penting dari pensejarahan dan sejarah negeri Perak itu. Ini ialah kerana di samping merupakan sebuah karya pensejarahan ia juga adalah sebuah sumber sejarah yang penting bagi negeri tersebut. Ia mengandungi peristiwa-peristiwa yang benar-benar berlaku yang menjelaskan kepada kita perkara yang berkait dengan struktur politik, serta kerajaan beraja yang berkuasa mutlak sistem dan kegiatan ekonomi dan undang-undang. Segalanya adalah berpusat di tangan golongan pemerintah iaitu raja dan pembesar-pembesar negeri. Juga dimuatkan salasilah atau jurai keturunan pemerintahan kerajaan negeri Perak sejak awal, susunan pembesar-pembesar negeri, struktur masyarakat, adat istiadat dan bentuk-bentuk kesenian yang wujud terutamanya dalam kurun yang kelapan belas itu.
Walaupun Misa Melayu dikatakan ditulis dengan tujuan untuk menggambarkan kegemilangan kerajaan negeri Perak abad ke 18, namun itu tidaklah bermakna bahawa pengarang telah menghasilkan karya dengan sewenangnya sahaja. Sebagai seorang yang berpeluang mendapat pendidikan dan mempunyai hubungan kekeluargaan pula dengan Sultan, sudah tentulah beliau terpaksa berhati-hati dalam menghasilkan karyanya. Hasilnya ialah sebuah karya pensejarahan yang boleh dipertanggungjawab kesejarahannya.
Ia juga tidak mengandungi unsur metos dan legenda kecuali pad abahagian awal yang mengaitkan keturunan raja Perak itu dengan tokoh legenda Raja Suran yang pernah turun ke laut. Syair-syair yang dikarangkan di bahagian kedua Misa Melayu itu pula bukanlah berbentuk hiburan semata-mata; malah mengandungi pelbagai keterangan peristiwa sejarah yang berguan. Ini digambar di dalam karya Abdul Talib Haji Ahmad yang menyusun semula syair tersebut dengan judul "Shaer Pelayaran Sultan Iskandar" telah membahagikannya kepada enam judul peristiwa iaitu "Pelayaran Raja", "Angkatan Raja Membongkar Sauh", "Angkatan Diraja di Tanjong Putus", "Zaman Belanda", "Sewaktu Angkatan Meninggalkan Kuala Perak" dan "Bertemu Dengan Kapal Inggeris". Selain daripada itu syair tersebut memuatkan juga gambaran tentang peribadi raja dan para pembesar di Perak terutamanya dalam zaman pemerintahan kedua orang Sultan yang menjadi tumpuan hikayat ini.
Beberapa peristiwa yang dimuatkan di dalam Misa Melayu juga didapati tercatat di dalam sumber-sumber selain lain, samada tempatan maupun asing, terutamanya sumber-sumber Belanda. Persamaan-persamaan ini sebenarnya bukan sahaja mengukuhkan lagi kesejarahan Misa Melayu itu, tetapi menampakkan pula kesedaran sejarah pengarangnya dalam menghasilkan karya yang berbentuk pensejarahan. Antara persamaan itu misalnya, ialah peristiwa kedatangan Raja Selangor iaitu Raja Lumu ke Perak yang juga ada dicatatkan di dalam Tuhfat al-Nafis; cuma di dalam Tuhfat al-Nafis Raja Lumu dipersilakan oleh Raja Perak sedangkan di dalam Misa Melayu, Raja Lumu datang mengadap bersama-sama dengan Raja Ali Haji. Selangor sebagai yang Dipertuan Besar bagi negeri selangor dan digelar Sultan Salehuddin juga ada disebutkan. Persamaan ini seperti yang telah dinyatakan dapat menguatkan lagi kedudukan Misa Melayu sebagai sebuah karya pensejarahan. Dari segi yang lain pula, nama-nama tempat yang disebutkan di dalam Misa Melayu memang sebenarnya wujud. Antara tempat tersebut ialah Pulau Tiga, Sungai Kinta, Sayong, Kuala Kangsar, Kuala Bidor, Sungai Budiman, Bukit Gantang, Padang Adam dan Pulau Indera Sakti yang terletak dekat dengan bandar di tepi Sungai Perak. Begitu juga dengan Tanjong Putus yang terletak di bandar Telok Intan sekarang ini. Kota Berahman Indera iaitu yang pernah menjadi ibu kota negeri Perak dalam zaman Sultan Muzaffar Shah seperti yang tertulis di dalam Misa Melayu itu dikenali sebagai Bota Kanan pada masa ini.

7.0       Kesimpulan
Dapat dikatakan bahawa Misa Melayu adalah sebuah karya pensejarahan yang tinggi nilainya. Ia mewarisi, malah melanjutkan bentuk pensejarahan Melayu yang masih terikat dengan ciri-ciri Islam yang sudahpun wujud di dalam Alam Melayu sebelum ini. Antara keistimewaannya yang jelas ialah ia tidak mengandungi dongeng dan metos seperti yang terdapat di dalam beberapa karya sebelumnya. Sungguhpun terdapat beberapa kekurangan jika diukur dari sudut pengertian sejarah yang mutakhir, namun karya ini adalah hasil dari kefahaman dan kesedaran sejarah yang wujud pada kurun kelapan belas itu. Dengan keadaan yang demikian pun, karya ini masih mempunyai nilai yang tinggi dari segi sejarah dan pensejarahan.
Sesuai dengan sifatnya yang menumpu kepada seorang tokoh, Misa Melayu adalah sebuah hasil "semi-panegyric" yang bercorak sejarah. Dengan berpusatkan ketokohan Raja Muda atau Sultan Iskandar Zulkarnain, di sekelilingnylah proses dan perubahan sejarah Perak pada abad ke-18 itu bergerak. Malah apabila cukup yakin dengan karisme dan kebolehan kepimpinan Sultan Iskandar dalam proses perpolitikan Perak pada abad itu, maka Raja Chulan menyebutnya sebagai tokoh politik tanpa bandingan, '... tiada siapa-siapa menyamai Raja Muda itu pada zamannya. Dakwaannya ini dan bahagian riwayat lain yang menyokong dakwaan tersebut dirujuk kepada sumber-sumber luar dan tempatan sezaman, abad ke-18 dalam pensejarahan masyarakat dan politik Melayu di Perak, adalah pensejarahan yang cukup mencabar dan menarik.
Pensejarahan tersebut dengan sendirinya memancarkan ciri-ciri internal dynamics sebuah negeri dan kerajaan Melayu Semenanjung selama seabad. Antara zaman disintegration politik dan wibawa dengan zaman integration, terdapat dan berlaku banyak perubahan sejarah serta ekonomi masyarakat tersebut. Adat resam dan kebudayaan terus dikekalkan dan diamalkan. Malah dalam konteks kesinambungan, abad tersebut menjadi penghubung bagi proses dan tradisi pensejarahan abad sebelum dan selepasnya, hinggalah pada pada masa kini. Dalam aspek kedinamikannya, abad tersebut tidak statik, dan bukan merupakan "zaman gelap" dalam sejarah Perak seperti yang sering ditanggap. Malah apabila dibandingkan di antara zaman sebelum dan selepasnya, abad ke-18 adalah zaman emas di dalam pensejarahan Perak, seperti dugaan sesetengah pengkaji dan penulis sejarah. Misa Melayu sendiri memancarkan hakikat ini.

Rujukan
Misa Melayu oleh Raja Chulan. 1962. Kuala Lumpur: Pustaka Antara. 

Buyong Adil. 1972. Sejarah PerakKuala Lumpur: Dewan Bahasa 
dan Pustaka.